Abyste nemuseli každý měsíc hlídat datum splatnosti například u plateb mobilním operátorům či dodavatelům elektřiny nebo plynu, je svolení k inkasu nejvhodnější volbou.

Stačí vyplnit potřebný formulář, takzvaný Souhlas či Svolení k inkasu, kde zadáte veškeré potřebné údaje (například vaše číslo účtu, číslo účtu příjemce platby i jak často bude k inkasu docházet).

„Když mě T-Mobile několikrát ročně upomínal o zaplacení faktur, na které jsem často zapomínal, rozhodl jsem se zřídit si inkaso. Uvedl jsem i nejvyšší možnou částku, kterou mi můžou strhnout,“ uvedl pro Právo čtenář Jakub z Prahy, který se dostal do problémů s neuhrazenou fakturou za mobilní služby.

Právě maximální částka, do jejíž výše může příjemce svou platbu strhnout, neboli horní limit inkasa, je jedním z nejdůležitějších údajů, který na formuláři pro svolení k inkasu musíte uvést. Pochopitelně to neznamená, že si příjemce platby každý měsíc z účtu inkasuje právě tuto maximální hodnotu. „Je potřeba zdůraznit, že stanovený limit přímého inkasa není hodnota, kterou si strhneme, jak se mnozí lidé mylně domnívají. Skutečně zinkasujeme jen to, co stojí spotřeba elektřiny. Obavy lidí, že si vezmeme celý limit, jsou liché,“ upřesnil pro Právo Petr Holubec z Pražské energetiky.

Co se stane, je-li platba vyšší než limit?

Jakub si horní limit inkasa nastavil o několik set korun vyšší, než byla jeho do té doby nejvyšší faktura. Několik měsíců vše dobře fungovalo. Pak mu ale přišla od T-Mobile SMS, aby zaplatil dlužné vyúčtování. Jakub zapátral a zjistil, že dlužná faktura byla o pár desítek korun vyšší než inkasní limit, a banka proto platbu neprovedla.

I přesto, že si nastavíte horní limit inkasa vyšší, než je vaše obvyklá měsíční platba, tak jako to udělal Jakub, může dojít k tomu, že na úhradu stačit nebude. Banka platbu neprovede a informuje banku příjemce o tom, že k inkasu nedošlo.

Od většiny bank se většinou o nerealizovaném inkasu nedozvíte. Tato informace vám ale utajena nezůstane, najdete ji například v internetovém bankovnictví či na výpisu z účtu. Nebo si – například v ČSOB – můžete nastavit službu zasílání avíz o neprovedení platby. „Klientovi je poštou zasláno zdarma avízo o neprovedení platby s popisem důvodu, například že limit svolení k inkasu je nižší než částka příkazu k inkasu,“ doplnila pro Právo Pavla Hávová z ČSOB.

Doporučení pro nastavení horního limitu inkasa
Patricie Šedivá, T-Mobile: "Doporučujeme nastavit si inkasní limit ideálně o zhruba 500 korun vyšší, než je průměrná výše faktury."

Veronika Exnerová, Vodafone: "Zákazník by si měl nastavit inkasní platbu ve své bance buď bez limitu, nebo s vyšší horní hranicí."

Juraj Gerbery, UPC: "Klientovi při uzavírání smlouvy a zřízení inkasa z účtu doporučujeme nastavení limitu ve výši dvojnásobné měsíční platby, nebo zadání neomezeného limitu."

Klienta však o neprovedení celé nebo částečné platby přímo informují společnosti, které od něho mají svolení k inkasu. Například T-Mobile a Vodafone z účtu klienta neinkasují žádnou částku a pošlou mu SMS o neprovedeném inkasu s žádostí o zaplacení. V Pražské plynárenské zákazníka upomínají písemně po lhůtě splatnosti.

Naproti tomu Pražská energetika a společnost UPC inkasují částku do výše limitu a následně klienta e-mailem, SMS nebo telefonicky upozorní na nezbytnost dorovnání zbytku platby.

Změna limitu: zdarma i za 69 Kč

Většinou si podle oslovených společností klienti sami všimnou, že horní limit inkasa není dostatečný, dlužnou částku uhradí a případně si i limit zvýší. Nicméně někdy musí společnosti zákazníky kontaktovat opakovaně, pak může dojít i k tomu, že u nich změní způsob úhrady plateb na poštovní poukázku nebo bankovní převod.

Svolení k inkasu si můžete v bance zřídit několika způsoby, a to jak v internetovém bankovnictví, tak na pobočce, telefonicky či prostřednictvím sběrného boxu, pokud ho banky používají. Prostřednictvím stejných distribučních kanálů můžete také změnit horní limit inkasa.

Pokud si vše zařídíte sami v internetovém bankovnictví, nebude vás to u naprosté většiny bank stát ani korunu. Ovšem využijete-li služeb pracovníka na přepážce, připravte se, že v některých bankách zaplatíte i několik desítek korun.

Poplatky za služby související s inkasem (v korunách)
Banka
Svolení k inkasu
Inkasní platba
Změna limitu inkasa
Air Bank
 zdarmazdarmazdarma
Česká spořitelna
 zdarma5
zdarma
ČSOB
zdarma, nebo 40 (1)
6 (2)
zdarma, nebo 40 (1)
Equa bank
zdarma, nebo 20 (3)
zdarmazdarma, nebo 20 (3)
Fio banka
zdarma, nebo 30 (4)
zdarmazdarma, nebo 30 (4)
GE Money Bank
zdarma3
49
Komerční banka
zdarma, nebo 29, 39, 69 (5)6
zdarma, nebo 29, 39, 69 (5)
LBBW Bank
0
5
30
Poštovní spořitelna
zdarma
8
zdarma
Raiffeisenbank
zdarma, nebo 15, 50 (6)zdarma
zdarma, nebo 15, 50 (6)
Sberbank
zdarma, nebo 50 (7)zdarma, nebo 6 (8)
zdarma, nebo 50 (7)
UniCredit Bank
zdarma, nebo 40 (1)3, nebo 6 (9)
zdarma, nebo 40 (1)
Zuno
zdarmazdarmazdarma
Zdroj: banky; Poznámky: údaje platné k 11. 4. 2013; (1) pobočka - poplatek, IB - zdarma; (2) zdarma 5 inkas u Aktivního a Exkluzivního konta, ostatní za poplatek; (3) IB - zdarma, pobočka a telef. bank. - poplatek; (4) IB - zdarma, pobočka - poplatek; (5) MojeBanka - zdarma, Expresní linka - 29 Kč, sběrný box - 39 Kč, pobočka s poradcem - 69 Kč; (6) IB - zdarma, telefon - 15 Kč, pobočka - 50 Kč; (7) IB - zdarma, pobočka - 50 Kč; (8) v rámci banky - zdarma, jiná banka - 6 Kč; (9) v rámci banky - 3, jiná banka - 6 Kč

Inkaso jako způsob platby za služby využívá u mobilních operátorů prakticky každý čtvrtý klient. U společnosti UPC a Pražské energetiky je to zhruba 10 procent zákazníků. V Pražské plynárenské evidují pouze čtrnáct tisíc lidí, kteří za služby platí prostřednictvím inkasa.