Nenaplnily se tak předpovědi vlády, že obchodníci vyšší DPH vstřebají do svých marží a na konečných cenách se to příliš neprojeví.

"Ziskovost maloobchodu je tak nízká, že nezbývá než zdražit. Růst DPH přitom není tím jediným důvodem. Obchodníci jsou nuceni reagovat i na stále dražší vstupy, jako jsou energie či vzestup cen obilovin," řekl ve čtvrtek Právu prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Zdeněk Juračka.

Na otázku, jestli přesto bude zdražení jen jednoprocentní, Juračka odpověděl: "V této etapě ano, protože každý rozumný obchodník upravoval ceny již v minulých týdnech, aby teď nedošlo ke skokovému zdražení. V průběhu roku však lze očekávat další vzestup cen, zejména pečiva a mléčných výrobků."

Prodejci přeceňují tisíce položek

Juračka je také šéfem skupiny družstevních prodejen COOP. Na dotaz, jestli už v nich proběhlo přecenění, uvedl: "Tam, kde je elektronické účetnictví, není problém ceny předělat na novou sazbu. Problémem ovšem je přecenění zásob. Většina obchodů proto cenovky mění postupně, tak jak je dodáváno nové zboží z velkoobchodu, u nějž už jsou ceny nastaveny na 15procentní a 21procentní sazbu DPH."

Ještě několik dnů bude přeceňování tisíců položek trvat ve všech obchodních řetězcích působících na českém trhu. Obchodníci se totiž kvůli vládním a parlamentním sporům až v samotném závěru loňského roku dozvěděli, jaká sazba DPH bude od 1. ledna vlastně platit.

Náklady na úpravu účetních a dalších systémů nejsou přitom malé. Například společnost Tesco na to nyní musí v souvislosti se změnou DPH vynaložit kolem 2,5 miliónu korun.

"Vzhledem k opakovaným nárůstům nákladů, které jsme doposud ne vždy promítali do svých cen, jsme tentokrát nuceni přistoupit k plošnému zdražení v průměru o jedno procento. Při jeho přípravě jsme se ale rozhodli zohlednit situaci zákazníků a vybrali na dva tisíce položek, jako jsou pečivo, máslo, mléko, které jsou pro zákazníky cenově citlivé. U těchto základních potravin se budeme snažit ceny z loňského roku zachovat, jak nejdéle to bude možné," ujistil Právo mluvčí společnosti Tesco Jan W. Dvořák.

Maloobchod se v Česku téměř celý loňský rok potýkal s meziročním poklesem tržeb. Alespoň trochu to vylepšilo až předvánoční období, kdy lidé začali více nakupovat. "Pro letošní rok ale nejsem velký optimista. Lidé budou jistě dál šetřit, a byl bych proto rád, kdyby spotřebitelská poptávka zůstala alespoň na loňské úrovni. Kdyby se zvedla, bylo by to velké překvapení," konstatoval Juračka.

Lidé budou šetřit, očekávají analytici

Příliš nadějně situaci nevidí ani analytici. "Domácí poptávka je slabá a pro rok 2013 jí navíc vláda vrazila další trn do paty v podobě zvýšení obou sazeb daně z přidané hodnoty. A ani v Evropské unii se nedaří mírnit krizi. Záchranná politika eurozóny vede jen k dalšímu zadlužování a prohlubování krize," připomíná ředitelka Next Finance Markéta Šichtařová.

Podle analytika Komerční banky Miroslava Frayera se na slabé spotřebitelské poptávce podepisují vládní opatření na snižování deficitu, stagnace či dokonce pokles reálných mezd a nepříznivá situace na trhu práce. Nynější změna sazeb DPH tuto tendenci ještě prohloubí.

"Přiznejme si, že všichni utrácíme za kupu zbytečností, a aktuální zvýšení DPH není zas tak strašné. Problém je, že je to již poněkolikáté a nebude to asi naposledy. Ještě zásadnější dopad než na naši peněženku to přitom má na důvěru lidí," upozorňuje Aleš Michl z Raiffeisenbank.