Podle Luciána Besterci z AXA pojišťovny statisticky vzato vůbec největší riziko na silnici představují mladí řidiči s velmi silným autem. Proto konkrétně u AXA pojišťovny mají řidiči do 24 let s vozidlem, jehož výkon přesahuje 110 kW, až třikrát dražší pojistku než ostatní.

Proč se vůbec tato pojišťovna zaměřila na výkon, když ostatní stanovují cenu podle objemu? „Sazby povinného ručení jsou určovány podle rizika nehody u jednotlivých typů vozidel, a toto riziko se obecně zvyšuje s rostoucím výkonem vozidla. Když určujete sazby podle objemu válců, znevýhodňujete majitele vozů se vznětovými (naftovými) motory. U těch je výkon nižší než u zážehových motorů se stejným objemem. Segmentace dle výkonu je tedy spravedlivější. U některých typů vozidel to znamená roční úspory v řádu tisícovek,“ tvrdí Besterci.

Jenže, když si necháte sériový vůz tzv. „načipovat“, tedy u odborné firmy zvýšit výkon o 20 kW i více, může se to projevit i ve výši pojistky.

Nejhorší je třicátník v Audi

„Nedávno byla zveřejněna studie, která specifikovala nehodovost ve vztahu ke kategoriím řidičů a používaným značkám. 'Vyhrál' to mladý muž do 30 let jezdící s Audi. Máme mnoho dobrých řidičů, ale na druhou stranu i piráty, které je třeba vychovávat,“ potvrzuje Miloš Velíšek z České podnikatelské pojišťovny (ČPP).

Ze statistik ČPP vychází nejhorší řidiči do 25 let. „Mají mnohem vyšší škodní frekvenci. Je spravedlivé, pokud této skupině, která ze systému prokazatelně odčerpává více prostředků, úměrně navýšíme pojistné,“ konstatuje Velíšek.

„Bonus“ pro motoristy z menších obcí

Kromě toho AXA Pojišťovna zvýhodňuje klienty, kteří jsou starší než 30 let a bydlí v menších obcích. „Spolu s velikostí obce stoupá hustota provozu, v níž se řidič se svým autem pohybuje, a tím pádem roste i pravděpodobnost nehody. Samostatnou kapitolou je potom Praha, kde je riziko úplně nejvyšší. Proto jsme vytvořili tři pásma sazeb – pro obce do 50 tisíc obyvatel, nad 50 tisíc a pro Prahu,“ uvedl Besterci.