Hlavní obsah

Zdražování potravin: Nejvíc šlo nahoru máslo a sýr

Ze základních potravin si Češi od začátku roku zhruba do poloviny července podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) nejvíce připlatili za máslo. Za kilogram zaplatili o 34,6 koruny více, tedy 249,5 Kč, v meziročním srovnání zdražil kilogram másla o 62,5 koruny.

Foto: Carlos Osorio, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Po másle peněženky nejvíce zatížila cena sýru eidamská cihla, zákazníci za ni v půli červenci proti lednu vydali zhruba o 25 korun více, konkrétně 208,2 koruny za kilogram. V porovnání s loňskem zdražila o 44,9 koruny.

Procentuálně vzrostla nejvýrazněji cena hladké pšeničné mouky, a to o 50,5 procenta na 23,3 koruny.

Statistici ve středu oznámili, že meziroční inflace se v červenci dostala na 17,5 procenta, proti červnu stoupla o 0,3 procentního bodu. K meziročnímu růstu inflace podle hlavního ekonoma České bankovní asociace Jakuba Seidlera přispěly potraviny, a to 0,2 procentního bodu.

Ceny potravin a nealkoholických nápojů v sedmém měsíci podle ČSÚ vzrostly na 19,3 procenta z červnových 18 procent.

Meziměsíční míra inflace v červenci stoupla nejméně od února, meziročně na 17,5 procenta

Ekonomika

Za kilogram bílého pšeničného pečiva lidé k 17. červenci zaplatili 62,2 koruny, proti druhému lednovému týdnu o 7,3 koruny více. V meziročním srovnání cena vzrostla o 15,4 koruny.

Kilogram kmínového chleba Čechy v půlce července stál 35,9 koruny, od ledna zdražil o 5,6 koruny, proti půlce sedmého měsíce loňského roku o 10,4 koruny.

Plato s deseti vejci lidé koupili za 40,3 koruny, proti začátku roku museli připlatit 4,4 koruny, ve srovnání s loňskem zhruba deset korun.

Jogurt zdražil jen mírně

Cena se zvedla jen mírně u bílého netučného jogurtu, a to o 70 haléřů na 10,6 koruny za 150gramový kelímek. Kilogram brambor lidé v polovině července pořídili za 19,4 koruny, proti lednu o korunu dráž. Za kilogram konzumních jablek lidé zaplatili o 1,4 koruny více, a to zhruba 37 korun.

Světové ceny potravin v červenci výrazně klesly

Ekonomika

„Vidíme, že zákazníci se stále více přiklánějí k promočním nabídkám a slevám, je to logická odpověď na klesající reálné příjmy, rostoucí inflaci i ceny energií,“ řekl ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.

Potravinářské řetězce připravují pro zákazníky různé akce, lidé mají v poslední době větší zájem o členství ve věrnostních klubech.

Anketa

Začali jste v poslední době kvůli zdražování nakupovat levnější druhy potravin?
Ano
54,6 %
Ne, stále kupuji, na co mám chuť, bez ohledu na cenu
32,5 %
Ne, protože to nejlevnější kupuji už dávno
12,9 %
Celkem hlasovalo 5576 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám