Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Petr Horník, Právo

Motorová vozidla smějí od 1. listopadu až do 31. března jezdit v Česku za souvislé vrstvy sněhu či ledu jen se zimním obutím. Je tedy nejvyšší čas přezout. Tím spíše, že po babím létě přišlo notné ochlazení a zejména v noci se už může na silnicích tvořit ledovka.

Ilustrační foto Foto: Petr Horník, Právo
Pneuservisy praskají ve švech

„Při teplotách pod sedm stupňů Celsia začínají letní pneumatiky ztrácet své jízdní vlastnosti. Váhat s přezutím by tak už motoristé rozhodně neměli. Zejména ti, kteří často jezdí do hor, či vlastníci služebních automobilů, aby se v případě náhlého prudkého ochlazení nemusela cesta odložit,“ doporučují odborníci.

Pneumatiky i servisy podražily, ale jenom mírně

Autoservisy donedávna ve švech rozhodně nepraskaly, v uplynulém týdnu se ale situace změnila a teď většinou objednávky na přezutí přijímají až na druhý listopadový týden. To pro některé motoristy může být pozdě, protože policie chystá hned po prvním sněžení kontroly pneumatik.

Neriskovat pokutu

Pokud bude řidič i za souvislého sněhu či ledu policejní hlídkou přistižen, že jede na letních gumách, hrozí mu pokuta až 2500 korun. V zahraničí jsou ale pokuty ještě citelnější, například v Rakousku až tisíce eur.

Pneuservisy své ceny proti loňsku mírně zvýšily. Za přezutí celého vozu si účtují podle náročnosti práce od 350 až do 1300 korun. Nejlevnější samozřejmě je, když se prohazují kompletní kola. Téměř polovina českých řidičů si však pneumatiky přezouvá sama. Mají to sice zadarmo, riskují ovšem, že bez vyvážení kol a kontroly geometrie nebude mít vůz ideální jízdní vlastnosti.

Totéž platí o univerzálních, tedy celoročních pneumatikách označovaných značkou MPS. Ty velmi dobře slouží při jízdě na horším povrchu, zvláště v bahně a na sněhu. Při rychlé jízdě po suché dálnici však mají větší valivý odpor než letní gumy. Více se zahřívají a způsobují i vyšší spotřebu paliva.

Není tedy nad to, pořídit si kvalitní zimní pneumatiky zaručující potřebnou přilnavost k povrchu vozovky i při velmi nízkých teplotách a výrazně zvyšující účinnost brzdění. Ty nové mají vzorek hluboký až devět milimetrů, zákon pro zimní čas připouští jeho minimální hloubku čtyři milimetry. Když je menší, mají policisté kromě pokuty právo zakázat řidiči další jízdu pro technickou nezpůsobilost vozidla.

Nedostatečná hloubka vzorku může být také důvodem, proč pojišťovna při nehodě odmítne plnění pojistné smlouvy.

Dříve se tradovalo, že i pneumatiky s vyšším dezénem, než je ten minimálně povolený, ztrácejí po čtyřech letech svou účinnost. To už sice neplatí, podmínkou je ovšem správné skladování.

Jestliže si teď motorista chce nebo musí pořídit novou sadu zimního obutí, musí počítat s větším výdajem. Jak ale média informoval ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier, pneumatiky sice meziročně zdražily, v průměru však jen o dvě procenta. Stále si tak lze pořídit novou pneumatiku i za méně než tisíc korun, pokud se ovšem řidič spokojí s nepříliš renomovanou značkou.

Aby se vyjížďka nezměnila v horor

Na paměti je třeba mít, že pneumatiky nejsou všechno, co je pro provoz auta v zimě důležité. Jak upozornil server Novinky. cz, zabrat dostává i autobaterie, protože při startování studeného motoru jsou na ni kladeny větší nároky. Není proto od věci nechat si v servisu zkontrolovat její stav. Tím spíše, že řada značkových servisů teď nabízí prohlídku auta před zimou za akční cenu, zpravidla za necelých 400 korun.

Doplnit je nutné také chladicí kapalinu, aby náplň chladicího okruhu měla bod tuhnutí kolem –35 až –37 °C. A v nádržce ostřikovače vyměnit letní náplň za zimní a zkontrolovat stěrače. To ovšem i méně šikovný řidič zvládne sám. Jenom na to nesmí zapomenout, aby se mu jízda zimní krajinou nezměnila v horor.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků