Hlavní obsah
Silničáři v krajích počítají oproti minulým letem s úsporami v řádech desítek miliónů korun. Foto: Radek Plavecký, Právo

Mírný leden a málo sněhu. Silničáři ušetří desítky miliónů

Letos v zimě příliš nesněžilo, s výjimkou posledních arktických dnů byla navíc i poměrně mírná. Silničáři v krajích proto počítají letos oproti minulým rokům s úsporami v řádech desítek miliónů korun. Hlavní rozdíl podle silničářů spočívá v tom, že loňský leden byl extrémní a náklady na zimní údržbu byly neobvykle vysoké.

Silničáři v krajích počítají oproti minulým letem s úsporami v řádech desítek miliónů korun. Foto: Radek Plavecký, Právo
Mírný leden a málo sněhu. Silničáři ušetří desítky miliónů

Ve Středočeském kraji se zatím podařilo za zimní údržbu výrazně ušetřit. Zatímco v posledních letech se náklady na celé zimní období pohybovaly kolem 300 miliónů korun, za dosavadní zimní měsíce středočeští správci silnic utratili sotva polovinu. „Prozatím jsou skutečně náklady nižší. Od začátku listopadu jsou náklady 148 miliónů korun,“ řekl Právu ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Zdeněk Dvořák.

Že by se ale peníze vracely do krajského rozpočtu, očekávat nelze. „Mrazy zase trhají silnice a dělají se nové výtluky. Určitě budou po zimě poškozené mosty a vzniknou kvůli mrazům další škody. Ušetřené peníze za posyp se proto použijí na opravy silnic po zimě,“ dodal Dvořák.

O pět miliónů korun méně než v loňském roce stála letos v lednu zimní údržba zajišťovaná Ředitelstvím silnic Zlínského kraje (ŘSZK). Od začátku zimního období v říjnu 2017 do konce ledna 2018 pak ŘSZK za zimní údržbu krajských silnic zaplatilo 60 miliónů korun. Průměrné náklady za celou zimní sezonu se v posledních letech pohybovaly kolem 85 miliónů korun.

Silničáři v Ústeckém kraji nechtějí zatím srovnávat letošní zimu s minulými. „To by bylo hodně předčasné. Čeká nás ještě březen, kdy loni tady napadlo nejvíc sněhu za celou zimu,“ připomněla Lenka Holovská ze Správy a údržby silnic Ústeckého kraje.

Kvůli častějším teplotám kolem bodu mrazu je podle ní letošní spotřeba soli mnohem větší než loni. „Během zimy byly doposud teploty vesměs kolem nuly, na horách pod nulou. Přes den zbytky sněhu tají, v noci zase zmrznou. Takže musíme do terénu a silnice prosolovat. To jsou pro nás mnohem horší podmínky, než když napadne sníh, který je viditelný,“ upozornila Holovská.

Leden v jižních Čechách o 21 miliónů levnější

Jihočeští silničáři spotřebovali od loňského října dosud 19 367 tun posypové soli a zhruba 38 tisíc tun posypové drti. „Letošní leden byl ve srovnání s loňským rokem příznivější a náklady na zimní údržbu byly o téměř 21 miliónů nižší,” uvedl šéf Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Petr Brom.

„Ušetřené finanční prostředky byly a jsou již v tomto období využívány na zvýšení údržby silniční doprovodné zeleně a odvodnění,“ doplnil Brom.

Silničáři v Brně a na jižní Moravě hodnotí zimu z hlediska údržby komunikací jako mírně podprůměrnou. Pokud nebude momentální ochlazení přetrvávat příliš dlouho a do dubna nepřijdou ani sněhové přívaly, mohli by ušetřit několik miliónů korun.

Brněnští silničáři zatím spotřebovali 4000 tun soli. Každou zimu padne na solení hlavních tahů ve městě zhruba 6000 tun soli. Problém je ale v tom, že současná zima ještě zdaleka neskončila. Pokud ale již bude beze sněhu, mohla by firma ušetřit přibližně tři až pět miliónů korun.

„Současná zima je ve srovnání s předchozími průměrná. Na její vyhodnocení je brzy. Uvidíme, zda se nám něco podaří ušetřit,“ doplnil ředitel jihomoravské správy a údržby silnic Zdeněk Komůrka.

Loňský leden byl extrémní

V Plzeňském kraji je situace podobná jako v předešlých letech. Místní silničáři mají dostatek soli i inertního materiálu. „Když si odmyslím loňský leden, který byl naprosto extrémní, tak je letos spotřeba materiálu v průměru loňského a předloňského roku,“ potvrdil Právu dispečer krajské správy a údržby silnic Jiří Slapnička.

Výdaje na údržbu jsou vzhledem k mírnější zimě nižší i v Olomouckém kraji. „Spotřeba posypových materiálů je nižší, než jsme předpokládali. Čísla ale v této chvíli nejsem schopen poskytnout,“ řekl Právu vedoucí provozního úseku krajských silničářů Jan Škrabal.

V Pardubickém kraji od začátku listopadu do poloviny února najezdili silničáři z konsorcia společností Sovis CZ a Eurovia CS při údržbě silnic I. třídy i celkem 111 560 kilometrů, vysypali 3298 tun soli a 637 tun inertního posypu. Použili na to 1,1 miliónu litrů solanky.

„Letošní zimu hodnotíme jako průměrnou a průběh údržbových prací jako bezproblémový. Zmapovali jsme si zároveň nejrizikovější úseky,“ sdělil Právu provozní ředitel Sovis Jan Matoušek. Tato firma se tuto zimu o zimní údržbu silnic v Pardubickém kraji stará poprvé, proto nemůže porovnávat s předchozími lety.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků