Hlavní obsah

Kolínská Toyota zastaví na dva týdny výrobu

Novinky, ČTK, bož

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Kolínská automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic zastaví od pondělí 22. března na 14 dní výrobu automobilů. Důvodem je nedostatek polovodičů, které jsou zásadní pro výrobu. V pátek to oznámil mluvčí firmy Tomáš Paroubek.

Foto: Archiv, Právo

Toyoty v kolínském automobilce

Článek

Automobilky se s výpadky v dodavatelských řetězcích potýkají od začátku pandemie covidu-19. Výrobní linky v Toyotě se tak zastaví téměř přesně rok poté, co pandemie výrobu zastavila poprvé. Tehdy byl nedostatek dílů z ochromené Číny.

Nedostatek čipů trápí výrobce delší dobu, potýká se s ním mimo jiné například mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Ta zatím zastavení výroby neplánuje.

Aktuální situaci podle Paroubka zavinily nepříznivé povětrnostní podmínky v Severní Americe. Firmy vyrábějící polovodiče v USA se podle svazu polovodičového průmyslu SIA na globálním prodeji čipů podílejí 47 procenty.

Výroba aut v Česku na začátku roku klesla o 14 procent

Ekonomika

Potíže mají ale také výrobci výpočetní techniky, nedostatkovým zbožím jsou v současnosti zejména počítačové grafické karty, u nichž situaci komplikuje ještě vysoká poptávka ze strany těžařů kryptoměn. Výrobci čipů však firmy z této oblasti před automobilkami upřednostňují.

„Špatné počasí v Texasu, které tam na týden vyřadilo několik výroben polovodičů, určitě nezpůsobilo globální nedostatek mikročipů. Pandemie ohromně zvýšila poptávku po nich, když čipy najednou musely začít vyučovat všechny děti na celém světě, a uřídit nové logistické toky mimo zavřené obchody. Osobní automobily nejsou během pandemie tolik potřebné, tak prohrávají v dravém soutěži s ostatními, systémově kritičtějšími zájemci o čipy,” uvedl k tomu hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.

Krátká uzávěra průmyslu by pomohla, říká ekonom

Ekonomika

„Ano, toky polotovarů jsou pandemií nabourány v globálním měřítku podobně, jak je na našem území nabourává selektivní lockdown. Ukazuje se to, co ekonomové předvídali: ani současná výjimka z protipandemických pravidel pro český průmysl mu neumožní jet na 100 procent. To by měl brát v potaz i výpočet ztrát případného rychlého krátkého plného lockdownu,” dodal.

V automobilce se vyrábí vozy Toyota Aygo nebo Toyota Yaris. Původně se jednalo o společný podnik společností Toyota a PSA. V roce 2021 továrna přešla do výlučného vlastnictví Toyoty.

Reklama

Výběr článků

Načítám