Hlavní obsah

K žalobě na Volkswagen se už přidaly tisíce Čechů

Právo, Martin Procházka, Jiří Novotný

Počet žalob českých majitelů aut z koncernu Volkswagen, které byly zasaženy aférou s manipulací s emisemi dieselových motorů, rychle roste. Společnosti Safe Diesel a KLB Legal, které se právním zastupováním a vymáháním odškodnění v České republice zabývají, registrují tisíce žádostí o odškodnění.

Foto: Shannon Stapleton, Reuters

Ilustrační foto

Článek

„Loni v září jsme podali žalobu, kterou jsme v prosinci rozšiřovali. V současné době vedeme tři řízení, v nichž uplatňujeme nároky přibližně 1500 spotřebitelů. Žalobu budeme v horizontu několika měsíců rozšiřovat o dalších několik set klientů, celkové číslo se bude blížit dvěma tisícům,“ řekl Ondřej Staněk z první jmenované společnosti.

„Za každého klienta nárokujeme částku odpovídající 10 tisícům dolarů, tedy v současnosti 220 tisíc korun,“ dodal.

Podobně KLB Legal, která pro každého svého klienta žádá nejméně 125 tisíc Kč, registruje již přes 1800 lidí připravených VW žalovat.

Dál smějí na silnice

Státní zastupitelství v německém Braunschweigu vyměřilo minulý týden Volkswagenu kvůli emisnímu skandálu pokutu ve výši jedné miliardy eur (v přepočtu 25,6 miliardy korun).

České úřady ale žádné právní kroky v tomto směru momentálně nepřipravují, potvrdili mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar a Dominika Pospíšilová z tiskového oddělení ministerstva.

VW si na pokuty vyčlenil 410 miliard

Evropská komise už před rokem a půl konstatovala, že Česká republika je jednou ze čtyř členských zemí Evropské unie, kde chybí právní úprava pro pokutování výrobců v případě takových porušení pravidel jako u Volkswagenu.

Návrh zákona o hromadných žalobách se teprve připravuje a experti o iniciativách se zastoupením jako v případě Safe Diesel a KLB Legal nezřídka pochybují.

Volkswagen v roce 2015 přiznal, že do téměř jedenácti miliónů svých vozů s naftovými motory instaloval software umožňující skrýt při testování skutečnou hladinu vypouštěných emisí, která pak byla během jízdy mnohonásobně nad stanovenými limity.

Pokuta, kterou koncernu udělila prokuratura z Braunschweigu za to, že nezabránil použití nepřípustných softwarových funkcí, není jediná a společnost si na ně už dříve vyhradila stranou více než šestnáct miliard eur (přes 410 miliard korun).

Dál smějí na silnice

VW se už přede dvěma lety v USA dohodl na odškodnění svých 650 amerických prodejců. Média jeho výši odhadla na více než 1,2 miliardy dolarů (26 miliard korun). Loni v lednu pak americká vláda uzavřela s VW dohodu o urovnání skandálu, kdy automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (94 miliard korun).

Součástí koncernu Volkswagen je i Škoda Auto a také ona v minulosti do řady svých naftových vozů montovala tyto koncernové motory.

Na dotaz, zda byl ve všech těchto škodovkách software už vyměněn, Neusar odpověděl: „Bylo odpovědností koncernu VW, který svým zákazníkům prodal auta neodpovídající homologačním podmínkám, aby věc řešil co nejkomfortněji pro řidiče a motivoval je k návštěvě servisu. Svolávací akce pro provozovatele těchto vozidel nebyla proto v Česku na rozdíl od Německa povinná, ale na základě dobrovolnosti.“

Záleželo tedy jen na majitelích naftových aut, jestli se do autorizovaného servisu k výměně softwaru dostaví, či ne.

Výměna u 62 procent majitelů dotčených škodovek

„Nechtěli jsme trestat majitele těchto vozidel za chybu, kterou nezpůsobili,“ zdůraznil Neusar. Jak ujistil, vlastníci aut, v nichž zůstává nepřípustný software, nebudou mít při povinné technické kontrole v STK kvůli tomu problémy. Změna softwaru se totiž vztahuje pouze k homologační zkoušce.

Podle mluvčího Škody Auto Vítězslava Pelce si dosud nechalo vyměnit software 62 procent z 94 tisíc majitelů dotčených vozů v České republice. Celkem se problém týká 1,2 miliónu automobilů Škoda po celém světě.

„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích CO2, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech,“ dodal Pelc.

Servisní opatření má podle něho za cíl rozptýlit jakékoli pochybnosti zákazníků a pověřených institucí.

Reklama

Výběr článků

Načítám