Hlavní obsah

Elektronika od loňska i navzdory intervenci ČNB zlevnila

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ceny spotřební elektroniky v Česku, navzdory loňské devizové intervenci ČNB, meziročně klesly. Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) se v září ceny mobilních telefonů meziročně snížily o 17,7 procenta, televizní přijímače zlevnily o 8,5 procenta. Ceny spotřebičů pro domácnost se proti loňskému září snížily o 1,9 procenta.

Foto: Nicky Loh, Reuters

Článek

Devizové intervence spustila ČNB loni 7. listopadu s cílem uvolnit měnové podmínky a zabránit deflaci. Koruna poté oslabila k euru o 7,5 procenta. V týdnech a měsících po intervenci vzrostly ceny téměř celého sortimentu elektroniky o pět až osm procent, tedy zhruba o tolik, o kolik koruna kvůli zásahu ČNB oslabila.

"Současně elektronika prochází neustále cenovou erozí, kdy na trh průběžně přicházejí lepší a levnější modely. Pokud tedy ceny elektroniky podle ČSÚ klesly, znamená to, že bez intervence by zboží velmi pravděpodobně zlevnilo ještě více," uvedla mluvčí e-shopu Mall.cz Michala Gregorová.

Zdražení bylo krátkodobé

Tím, že se v Česku elektronika téměř nevyrábí, postihlo loni zdražení všechny její segmenty. Nejvíce je na ceny a pohyby kurzu citlivá IT technika – telefony, počítače, tablety a spotřební elektronika. Ta byla také první, u které se ceny zvyšovaly.

„Nejprve došlo po intervenci ČNB ke skokovému nárůstu poptávky po elektronice a domácích spotřebičích. V loňském listopadu to bylo patnáctiprocentní zvýšení, prosinec byl ovšem stagnující,“ potvrzuje ředitel prodeje sítě Expert Elektro Robin Weintritt.

"Příchod nových modelů IT techniky a spotřební elektroniky dokáže velmi rychle snížit cenu těch starších. A to už ve chvíli, kdy jsou nové modely uváděny na trh," dodal mluvčí Euronics Bohuslav Komín.

Ceny elektroniky dlouhodobě klesají celosvětově. "Celkově se domnívám, že oslabení koruny bylo silnější než trend klesajících cen tohoto zboží na světovém trhu. Záleží však na prodejcích, do jaké míry promítnou své nákupní ceny do cen na pultech, zda v rámci konkurenčního boje udrží ceny, nebo dokonce zlevní, byť na úkor svých marží," uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám