Hlavní obsah

První zkušební let nejdelšího dopravního letounu na světě Boeing opět odložil

Výrobce letounů Boeing v pátek stejně jako předchozího dne odložil kvůli špatnému počasí první zkušební let letounu 777X. Páteční test měla absolvovat verze 777-9. Ta se má s délkou trupu 76,9 metru stát dosud nejdelším letadlem pro osobní přepravu. Při pevnostním testu 5. září se trup stroje u limitní hodnoty zátěže zcela rozlomil.

První zkušební let nejdelšího dopravního letounu na světě Boeing opět odložil

Firma uvedla, že se o první zkušební let znovu pokusí v sobotu v 19:00 SEČ.

Za sledování letu Boeing vybírá vstupné ve výši 25 dolarů (zhruba 570 korun). V minulosti mohli diváci testovací lety sledovat zdarma.

Boeingu se v důsledku problémů s modelem 737 MAX ve třetím čtvrtletí čistý zisk propadl o polovinu na 1,17 miliardy dolarů (26,7 miliardy korun).

Boeing vůbec poprvé sáhl ke zpoplatnění sledování testovacího letu.

Nová řada širokotrupých dvoumotorových letadel určených na dlouhé lety má dvě varianty, kratší verzi 777-8 a delší 777-9.

První z nich pojme 365 cestujících, zatímco delší stroj až 414 cestujících. Společnost je chce začít dodávat příští rok, původně chtěla s komerčními dodávkami začít v polovině letošního roku.

Nový Boeing 777X

Foto: boeing.com

Právě druhou verzi v pátek Boeing testuje. Při délce trupu 76,9 metru jde o nejdelší letadlo na světě pro osobní přepravu. Vůbec nejdelším letadlem v historii je nicméně transportní strategický letoun Antonov An-225, jehož trup dosahuje délky 84 metrů.

Konkurenční Airbus A380 měří „jen” 73 metrů.

Při pevnostním testu v září se trup stroje u limitní hodnoty zátěže zcela rozlomil.

Jakmile se dosáhlo mezní hodnoty, trup se roztrhl. Při dekompresi z něj následně vyletěly i dveře pro cestující a dopadly na podlahu testovací haly v Everettu. Dveře byly přitom vzdálené od první praskliny. Prototyp určený k lámacím zkouškám byl zcela zničen.

Boeing se kromě toho potýká s problémy u řady 737 MAX, jejíž výrobu společnost od ledna zastavila. Po dvou tragických haváriích s 346 oběťmi na životech nesmějí tato letadla od loňského jara do vzduchu. Firmu Boeing tak po osmi letech v dodávkách předstihl její evropský konkurent Airbus.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků