Hlavní obsah

Podnikatelé i dopravci chtějí zmírnit bodový systém

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Podnikatelé a dopravci, kteří se ve čtvrtek sešli na semináři o tom, jak bodový systém ovlivňuje podnikání, požadují jeho změnu. Chtějí, aby zákonodárci zvážili, zda za některé banální přestupky nejsou sankce příliš vysoké. Ministerstvo dopravy (MD) podle mluvčí Marcely Žižkové v nejbližší době novelu nepředloží.

Článek

"Je třeba počkat minimálně půl roku na vyhodnocení dopadů," vysvětlila Žižková s tím, že některé pozitivní vlivy, například snížení nehodovosti, přinesl zákon okamžitě. Přesto úředníci MD na změně některých problémových formulací pracují. MD tedy podle Žižkové nevylučuje, že v budoucnu vyslyší volání po změnách zákona.

Podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia by se například měl změnit bodový postih u nedodržení povinné přestávky v jízdě u profesionálních řidičů. V Česku není dostatek parkovacích míst pro velká vozidla, a řidiči kamiónů jsou tak vystaveni situaci, kdy buď musejí porušit zákon a jet i v době, kdy mají zastavit na povinnou přestávku, nebo musejí zastavit mimo parkoviště.

Podle dopravců by se také například odesílatel zboží měl podílet na finančním postihu za přetěžování vozidel. Řidič totiž ve většině případů nemá možnost hmotnost nákladu ověřit a musí vycházet z dodacích dokladů. Na ně ale odesílatel mnohdy ve snaze ušetřit za dopravu deklaruje nižší hmotnost.

Česmad požaduje také zrušení povinných neurologických vyšetření u všech profesionálních řidičů. Do ukončení přechodného období na konci roku 2007 by takové vyšetření mělo podstoupit 400 000 řidičů, na což v Česku nejsou kapacity, řekl mluvčí sdružení Martin Felix. Navíc vyšetření, které stojí řádově 5000 korun, si má řidič platit sám.

Podnikatelé chtějí toleranci při měření alkoholu

Dopravci chtějí také do původní podoby vrátit zákaz jízd kamiónů o víkendu. Novela zákona prodloužila dobu zákazu také na páteční odpoledne. Podle Felixe, to ale způsobuje problémy u vozidel, která přijíždějí ze zahraničí. Tam jsou jiná časová omezení jízd.

Podle Antonína Šípka ze Sdružení automobilového průmyslu by například bodový postih měl být spojen jen s případy, kdy řidič způsobí dopravní nehodu. Podle dalších podnikatelů by zase policie měla stanovit toleranční pásmo nejen pro rychlost, ale také pro hladinu alkoholu. Stejně jako radar nebo tachometr není technicky schopen přesně změřit rychlost vozidla, tak ani detekční přístroj není schopen přesně změřit množství alkoholu pod 0,2 promile, zaznělo na semináři.

Anketa

Souhlasíte s dopravci, aby kamióny mohly znovu jezdit v pátek odpoledne?
ano
16,5 %
ne
83,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2266 čtenářů.

Reklama

Související články

Bodový systém přinesl rekordně málo obětí

Nejméně lidí od roku 1988 zemřelo o právě skončeném prvním prázdninovém víkendu na českých silnicích. Podle předběžných statistik, které v pondělí zveřejnilo...

Pokuta za psa na sedadle až 2000 Kč

Za nesprávnou přepravu psa či jiného zvířete v automobilu může dostat řidič pokutu až dva tisíce korun. Bodový systém se tohoto přestupku netýká. Problém...

Výběr článků

Načítám