Nejvíce na odbyt šlo oblečení, boty, elektronika a vybavení do domácností. "Spotřebitelé se očividně naučili čekat na sezónní slevy. Zatímco v předešlých letech se hlavní růst tržeb odehrával před Vánocemi, tentokrát spotřebitelé plánovitě vyčkávali na slevy v prvních dvou měsících roku," uvedla Markéta Šichtařová z Next Finance.

Nejvíce stouply tržby hypermarketům a velkým firmám. Zatímco u obchodních řetězců byl růst tržeb dvouciferný, u menších se pohyboval mezi 3,1 až 4,3 procenta.

Podle údajů Českého statistického úřadu se dařilo i prodejcům a opravcům automobilů, kterým se tržby zvýšily o téměř 12 procent. Ještě o něco úspěšnější byl prodej obuvi a textilu, zvýšený zájem zákazníků potěšil i prodejce vybavení domácností, pohonných hmot a potravin. Naopak u drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží klesly tržby o 3,6 procenta. Bez motoristického odvětví vzrostly únorové tržby meziročně o 7,8 procenta.

Tržby dál porostou

Ekonomové se vesměs domnívají, že tržby v ČR porostou i nadále, tento růst však podle nich mohou postupně tlumit stále dražší ceny energií. "Naopak k ještě většímu utrácení budou domácnosti dále motivovat levné spotřebitelské úvěry," odhadl David Navrátil z České spořitelny. Růst tržeb v Česku vysoce převyšuje průměr Evropské unie.

O 15 procent vzrostly tržby zásilkovým firmám. Zejména internetovým prodejům experti předvídají zlaté časy. "Rychlost, komfort, ohromně široká nabídka a atraktivnější ceny ve srovnání s kamennými obchody rýsují internetovým obchodům velkou budoucnost," uvedl hlavní ekonom ČSOB Petr Dufek.