Konečné rozhodnutí automobilky se čeká v nejbližších týdnech. Vedení automobilky ještě žádá od české strany garance, že zóna v Nošovicích je skutečně majetkoprávně připravená, a záruky, že budou dodrženy termíny správního řízení. To předchází zahájení stavby továrny. Zástupci Moravskoslezského kraje a města Ostravy to uvedli v pátek.

Nyní je třeba dojednat i technické náležitosti investičních pobídek. Podle Drobila by se o technických podrobnostech a garancích mělo jednat koncem ledna, kdy přiletí do Prahy korejští manažeři.

Moravskoslezský kraj již před několika týdny vypsal výběrové řízení na dodavatele terénních úprav průmyslové zóny v Nošovicích. "Řízení EIA (posuzování vlivu stavby na životní prostředí) už běží několik měsíců," prozradil Drobil a doplnil: "Řízení EIA běží v kompletním rozsahu."

Zedník: Jednání v Soulu bylo jak zkouška ve škole

Jednání v Soulu podle Drobila a ostravského primátora Aleše Zedníka (ČSSD) probíhala celý den ve středu a ještě ve čtvrtek dopoledne. Zedník přirovnal palbu otázek ze strany Korejců k vysokoškolským státnicím. "Připadal jsem si jako u státní zkoušky na univerzitě, dotazy byly na tělo a zkušební komise byla velmi zasmušilá," řekl.

Podle něj měli zástupci korejské firmy, mezi nimiž byli i tři právníci, perfektní informace z monitoringu českého tisku a dalších zdrojů. Mimo jiné se ptali i na aktivity Ekologického právního servisu, jehož zástupci před časem požádali vedení Hyundai, aby si svou investici ještě rozmyslelo. Korejci se zajímali také o výhrůžné anonymní dopisy, které dostali někteří lidé v Nošovicích.

"Z toho, že 90 procent dotazů se týkalo Nošovic, je zřejmé, že pokud se Hyundai rozhodne pro ČR, budou to Nošovice," řekl Zedník.

CzechInvest už jedná s potenciálními dodavateli

Desetičlenná česká delegace jednala napřed s korejskými partnery společně, pak se uskutečnilo separátní jednání o vládních pobídkách, jehož se za českou stranu zúčastnili náměstek ministra průmyslu a obchodu Robert Szurman a zástupci CzechInvestu. "Pan náměstek Szurman a generální ředitel CzechInvestu Tomáš Hruda odvedli vynikající profesionální práci, a rozhodne-li se Hyundai investovat u nás, budou mít na tom velkou zásluhu," zdůraznil vicehejtman Drobil z ODS.

Vedle Nošovic nabízeli Češi Korejcům i zóny v Mošnově na Novojičínsku a Holešově na Kroměřížsku. V obou zónách by díky investici Hyundai mohly vyrůst subdodavatelské závody. "CzechInvest jedná s několika dalšími firmami, pro které by kladné rozhodnutí automobilky Hyundai mohlo být impulsem k investování v ČR. Jde především o potenciální dodavatele. Ve výsledku tak může automobilka přitáhnout následné investice za několik miliard," podotkla mluvčí CzechInvestu Jana Víšková.

Hyundai chce do stavby továrny investovat zhruba miliardu eur, podle mluvčí Moravskoslezského kraje dokonce 45 miliard korun. Továrna by měla ročně vyrábět zhruba 300 000 vozidel a přímo zaměstnat kolem 3000 lidí. V dodavatelských firmách by mohlo vzniknout více než 10 000 pracovních míst.