"Vždyť i Evropská komise posouvá liberalizaci v osobní železniční dopravě, k níž mělo původně dojít v roce 2008, až na rok 2010. Dá nám to možnost lépe se na to připravit, aby jiní dopravci nekonkurovali obsluze, která je dotována z veřejných zdrojů, a nevybírali jen komerčně úspěšné rozinky," řekl Šimonovský.

Ministerstvo dopravy (MD) chystá strategii podpory územní veřejné dopravy, v níž České dráhy (ČD) soutěží s autobusovými dopravci. Součástí strategie bude nový systém výběrových řízení na provozování spojů a autobusových linek, dotovaných státem a kraji.

Na realizaci strategie však bude mít vliv výsledek červnových parlamentních voleb. Vždyť už v roce 1997 chystal tehdejší ministr dopravy Martin Říman (ODS) prodej všech regionálních tratí a některých celostátních soukromým zájemcům.

Hledá se partner pro ČD Cargo

Na otázku Práva, zda po letošních volbách nebude v případě vítězství ODS znovu hrozit totálním rozprodejem, odpověděl Šimonovský: "Každá politická strana má v dopravě svou koncepci. Domnívám se ale, že skokové řešení, které před lety přípravoval Říman, nebylo dobré, byť by na železnici nastavilo tržní vztahy. Já jsem naopak připravil evoluční řešení, jak snižovat náklady státu na železniční dopravu."

Tímto řešením je transformace Českých drah. Ze státního podniku se už přeměnily na akciovou společnost ve stoprocentním vlastnictví státu. Postupně odštěpují své činnosti do dceřiných společností a do některých mají vstoupit strategičtí a finanční partneři.

U většiny těchto dcer zřejmě půjde o prodej minoritního podílu. U té nejlukrativnější - ČD Cargo - si ale Šimonovský dovede představit i vyšší podíl strategického partnera tak, aby si podnik v budoucnu udržel konkurenceschopnost na zliberalizovaném evropském trhu nákladní železniční dopravy.

Že transformace přináší výsledky, o tom svědčí snižující se účetní ztráta Českých drah. Za loňský rok se odhaduje na 500 až 600 miliónů korun a letos by už ČD měly být ziskové.