Výsledek ale podle něj bude záviset na cenách ropy ve druhé polovině roku. Podle informací v tisku hrozí ČSA letos ztráta v řádu stovek miliónů korun, zatímco loni vydělaly aerolinie 324 miliónů korun.

"Když bude ropa kolem 58 nebo 60 dolarů za barel, nebudou v zisku ČSA, ani ostatní dopravci," uvedl Tvrdík s tím, že firma by si mohla udržet ziskovost při cenách do 50 dolarů. V současnosti se cena pohybuje kolem 57 USD za barel.

Růst nákladů na pohonné hmoty zhruba o 100 miliónů korun měsíčně prý firma není schopná pokrýt palivovým příplatkem, který uhradí jen zhruba 15 procent z této částky. ČSA navíc musejí s jeho zvyšováním čekat na konkurenci, jako je Lufthansa či British Airways.

ČSA se vedle rostoucích cen pohonných hmot potýkají s konkurencí zejména nízkonákladových dopravců, vysokými poplatky na letištích, ale i negativními událostmi, jako byly vlny tsunami v Asii či teroristické útoky v Británii a Egyptě, které mají vliv na poptávku.

Zájem o Travel Servis

Na domácím trhu společnosti konkurují i charteroví dopravci. Tomuto problému chtějí aerolinie čelit koupí největšího konkurenta, společnosti Travel Servis. Obě firmy nedávno požádaly antimonopolní úřad o vyjádření, zda by akvizici schválil. Podle Tvrdíka mají ČSA o Travel Servis stále zájem, i když cena, kterou jsou ochotné zaplatit, klesá.

Pro zvýšení konkurenceschopnosti a zajištění růstu v dalších letech má přispět několik projektů. Patří mezi ně modernizace letecké flotily v hodnotě deset až 12 miliard korun, zavádění nových informačních technologií, na které firma ročně vynakládá 350 miliónů korun, či otevření nového opravárenského centra, výcvikového střediska a cateringu. Projekty by měly v roce 2006 přinést úsporu 700 miliónů a o rok později miliardu korun.

Elektronické letenky

Ještě letos v září chce firma v devíti zemích nabídnout elektronické letenky, které se na některých trzích stávají nezbytným standardem. Více se ČSA chtějí zaměřit na výnosnější podnikatelskou klientelu, které chtějí nabídnout věrnostní program, a zavedou systém řízení vztahů se zákazníky. Zároveň chce podnik uspořit v nákupu majetku a služeb.

Národní letecký dopravce nyní provozuje 50 letadel. Páteř flotily zatím stále tvoří Boeingy 737 klasické generace, jejichž část postupně nahradí airbusy. ČSA počítají s tím, že v roce 2008 budou mít asi 60 letounů.

Přibližně 56,4 procenta ČSA vlastní stát prostřednictvím FNM a 34,6 procenta ovládá České konsolidační agentura.