Ve srovnání s dalšími městy střední a západní Evropy Praha podle studie zaostává v rozvoji P+R parkovišť jak v celkové kapacitě, která patří k nejmenším, tak i v přepočtu k denně dojíždějícím obyvatelům z jiných krajů.

„Praha významně zaostává ve vybavenosti P+R za ostatními metropolemi, ve Vídni připadá jedno stání na P+R parkovišti na 28 dojíždějících, zato v Praze na 53. To je dokonce více než v Mnichově, městě s největším podílem dojíždějících v celém Německu. Mnichovu na rozdíl od Prahy pomáhá také hustá síť záchytných parkovišť u železničních stanic v širším regionu,“ řekl Pavel Kliment z KPMG.

Analýza přitom uvádí, že budování nových záchytných P+R parkovišť nyní patří mezi priority magistrátu. Loni se tak po několika letech otevřela nová P+R parkoviště s kapacitou 530 stání na místě odtahových parkovišť. Na letošní rok Praha vyčlenila na investice do nových P+R parkovišť 163 miliónů korun.

Podíl obyvatel dojíždějících za prací veřejnou dopravou

Podíl obyvatel dojíždějících za prací veřejnou dopravou

FOTO: David Ryneš, Novinky

Nedostatek parkovacích míst v metropoli však ovlivňuje nejen počet každodenně dojíždějících obyvatel za prací, ale i skutečnost, že počet osobních automobilů na tisíc obyvatel je z okolních metropolí jeden z nejvyšších. Zatímco ve Vídni je to 370 automobilů, v Praze je to hned 621.

Podíl těch, kteří v Praze dojíždějí za prací veřejnou dopravou, je přitom podle uvedené analýzy také relativně vysoký. Každodenně se tak přepravují zhruba dvě třetiny všech Pražanů. Například ve Varšavě je to o sedm procent méně. Nejvíc ze sledovaných měst využívají veřejnou dopravu ve Vídni – 73 procent obyvatel.

Město  Počet P+R parkovišť
Celkový počet stání
Průměrný počet stání
Největší parkoviště
Vídeň119349
850
1800
Mnichov318097
261
1259
Hamburk25
7677
307
854
Budapešť31
5617
181
1451
Varšava15
4487
299
1010
Praha20
3373
169
651
Zdroj: KPMG, informace z webů měst, provozovatelů P+R a dopravních podniků

Chybějící parkoviště v metropoli kritizují také developeři. „Praha musí uvažovat strategicky. Jinak hrozí, že bude její fungování a další rozvoj zbrzděn, či dokonce zcela ochromen,“ řekl předseda představenstva firmy Trigema Marcel Soural. Nová odstavná parkoviště podle něj patří mezi nutné investice.

„Podle statistik ČSÚ v Praze oficiálně žije 1,3 miliónu lidí. Reálně však toto číslo bude výrazně vyšší, nejméně kolem 1,5 až 1,7 miliónu. A další denně do Prahy dojíždějí za prací. Pokud započteme také zahraniční turisty, je třeba zohlednit, že denně se v metropoli pohybují víc než dva milióny lidí, a pro tyto počty je třeba město projektovat a budovat,“ řekl šéf developerské společnosti Central Group Dušan Kunovský.

Hustota zalidnění na druhou stranu není zatím v Praze nijak vysoká. Podle údajů Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy žije ve městě na hektar okolo 25 obyvatel. Ve Varšavě je to podle stejného zdroje 33, a ve Vídni dokonce 41 obyvatel. Do hlavního města Rakouska přitom každodenně dojíždí cca 265 tisíc lidí, což je ještě o třetinu víc než do české metropole.

S problémem najít volné místo k parkování se Pražané potýkají už řadu let. Větší kapacita odstavných parkovišť by mohla část lidí přimět, aby při cestě do centra přestoupili na MHD.

„Problém s parkováním je především v historickém centru Prahy a dále prakticky všude, kde jsou parkovací zóny – pokud tedy nejste rezident dané oblasti. V širším centru často ani hotely nebo apartmány nemají vlastní parkovací kapacity a nechávají na hostech, aby si parkování zařídili sami,“ řekl Jaroslav Mach, spoluzakladatel společnosti Mr. Parkit, která nabízí parkovací služby a sdílení volných kapacit garáží.

Dodal, že ceny parkování v garážích mimo centrum se při rezervaci na 12 či 24 hodin pohybují mezi 6 a 10 korunami za hodinu, v centru jsou zhruba dvojnásobné.

Receptem na řešení složité parkovací situace by mohlo být posílení investic do nových záchytných parkovišť na okraji metropole i ve Středočeském kraji a částečně i budování nových developerských projektů s větší kapacitou například podzemních garáží, než má současná zástavba.