Prodejci oznamují až neuvěřitelné meziroční výsledky. Nejvíce se jim daří v PrazeBrně. Velký nákupní apetit u nás mají i cizinci. Jen v Praze v průměru každý pátý byt kupuje zájemce ze zahraničí; v centru hlavního města, kde je luxusních bytů k prodeji jako šafránu, kupující z ciziny převažují.

Podle šéfa právnické společnosti PwC Legal Bořka Líbala ovšem přibývá i bohatých Čechů s vytříbeným vkusem. „Začínají investovat také do sběratelských artefaktů majících index, u něhož se sleduje zhodnocení – od dresu brazilského fotbalisty Pelého přes plakát s podpisem Elvise Presleyho až po výjimečnou poštovní známku. Je populární investovat do vína, které však vyžaduje přísné podmínky,“ dodal Líbal. Podle něho jsou oblíbené také veterány a obecně auta v limitovaném počtu.

Luxusní klenotnictví hlásí nárůst prodeje o 37 procent

Luxus ale nevyhledávají jen lidé z nejvyšších sfér, nýbrž i střední třída, která si na něj spoří. Například tuzemský lídr v prodeji zlata, společnost Golden Gate CZ loni prodala fyzické investiční zlato a stříbro za 1,6 miliardy korun, což je meziročně nárůst o 23 procent.

Nejvíce z toho přitom tvoří střadatelé, kteří si na zlaté plíšky šetří formou spoření po dvou tisícovkách měsíčně. Celkový objem cílových částek v rámci spoření do drahých kovů po menších částkách u klientů Golden Gate CZ dosáhl už deseti miliard korun, v roce 2016 to bylo „jen“ 7,4 miliardy. Nebo klenotnictví ALO diamonds oznámilo, že meziročně prodalo o 37 procent více investičních šperků v cenové kategorii nad sto tisíc korun.

Když milión je jen číslíčko

Podobné je to s tzv. top modely luxusních aut. Loni v meziročním srovnání například vzrostl počet prodaných vozů Lexus o 27 procent, když prodali 319 vozů. A luxusní byty v centru Prahy? Ceny jsou na hony vzdáleny statistickému průměru 70–80 tisíc korun za metr čtvereční.

V historickém jádru nepřekvapí částka 200–300 tisíc za metr, dvoupokojový byt v nejlepším vybavení na Malé Straně za patnáct, dvacet miliónů je běžný. Ve většině případů se cena ani nezveřejňuje a to nejlepší ani nejde do veřejné nabídky. I tak se ale stačí dívat na realitní servery a i z nich je patrné, že za pár měsíců jsou i takto drahé byty pryč.

Co třeba padesát luxusně vybavených metrů za deset miliónů na Vinohradech nebo pět miliónů za pokojíček kolem sedmnácti metrů ve Štěpánské ulici? „Rovnou mi řekněte, zda máte peníze, ať se nezdržujeme, protože zájemců máme dost. Opravili jsme s bratrem takto už třetí činžovní dům a o kupující opravdu nouzi nemáme,“ řekl majitel právě rozprodávaného činžovního domu u pražského náměstí Jiřího z Poděbrad.

Podle manažera developerské společnosti SATPO Pavla Starého lze prémiové projekty v centru a v širším centru hlavního města spočítat na prstech. Firma má už téměř vyprodané své tři projekty v kategorii „luxus“. Byty jsou to za cenu domu na okraji Prahy, přesto ovšem mají developeři i na takové byty pořadníky. Je ale pravda, že nestačí, aby takový byt byl jen na přední adrese, musí být i špičkově vybaven – ne třeba jako holobyt připomínající spíše kancelář, který se v Palackého ulici nabízí za více než osm miliónů už přes rok.

Hra s detaily a příběhy

Zájem o luxus se projevuje v detailech. „Jen za poslední rok nám vzrostl o třetinu počet nakupujících, kteří za kvalitu ochotně zaplatí. Kupující mají rádi značky s příběhem,“ uvedla Linda Opletalová z interiérového obchodu Vemzu.cz.

Vidí to i stavební firmy. „Už přes patnáct let se specializujeme na top klientelu. Ovšem poptávka nejvíce vzrostla za poslední dva roky. Na realizaci rekonstrukce bytu či domu si musejí zákazníci v průměru tři čtvrtě roku počkat,“ potvrdil šéf interiérové stavební firmy Interwand Viktor Truhlář.

Jeho dlouholetý klient třeba do sebemenšího detailu řeší, zda kování u dveří ve vile věrně kopíruje styl první republiky. A také za to platí.

Luxus jde na odbyt celosvětově. Podle Bain & Company nákupy luxusního zboží a luxusních zážitků v Evropě meziročně vzrostly o šest procent, v přepočtu na 2,2 biliónu korun.