Tendr na mýtné má vybrat jeho provozovatele od roku 2019. Desetiletá smlouva se společností Kapsch vypršela na konci loňského roku, protože se ale tendr nestihl připravit, ministerstvo s Kapschem prodloužilo smlouvu o tři roky bez soutěže.

Vyhlášení soutěže na mýtné řešili už Ťokovi předchůdci Antonín Prachař (ANO), Zdeněk Žák (nezávislý v Rusnokově úřednické vládě) nebo Pavel Dobeš (Věci veřejné, LIDEM). Probíhaly a rušily se soutěže na poradenskou firmu, která měla s mýtným radit. Studii k mýtnému si od společnosti Deloitte nechal zpracovat už v roce 2011 ministr Vít Bárta (Věci veřejné).

Naposledy Ťok zdůvodnil prodloužení smlouvy s Kapschem bez soutěže vedle časové tísně nevýhodně uzavřenými dodatky za ministra Milana Šimonovského (KDU-ČSL) v roce 2006.

Ministr dopravy Ťok ve čtvrtek odhadl, že dalších deset let provozu mýta může stát až 29 miliard korun. Soutěž cenu pravděpodobně sníží, uvedl Ťok. Uvedená suma je odhad maximálních možných nákladů.

Cena odráží požadavek vlády na technologicky neutrální řešení. Zájemci mohou využít stávající síť mýtných bran, nebo navrhnout zcela nový systém. Dále je součástí soutěže požadavek na rozšíření silnic první třídy z nynějších 230 na 1140 kilometrů.