České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 lokomotiv za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013.

Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil. Dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Tu Škoda Transportation obhajovala změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli níž bylo nutné rozpracované stroje předělat. Arbitráž skončila ve prospěch strojírenské firmy.

Podle drah byl rozhodčí soudce podjatý

Advokát Českých drah Martin Kramář ve čtvrtek v žalobě argumentoval, že verdikt rozhodčího soudu byl chybný. Poukazoval na údajné vady v řízení, které vyústily v nespravedlivý proces. Podle žaloby o případu rozhodoval podjatý rozhodce Milan Polák. Žalobce o něm tvrdí, že pracuje pro společnost Ernst & Young, jejíž dceřiná firma Ernst & Young Valuation dělala v kauze znalecké posudky. Na jejich základě musely dráhy peníze doplácet.

Advokát v žalobě zmínil také roli právníka Škody Transportation Radka Pokorného, který zastává vrcholnou funkci na rozhodčím soudu. Domnívá se, že mohl rozhodnutí ovlivnit.

Supermoderní škodovácká lokomotiva Š 109E zapózovala ve čtvrtek ráno na nádraží v Chrástu Plzně.

Lokomotiva Š 109E

FOTO: Ivan Blažek, Právo

Advokát Škody Petr Málek žalobu považuje za zcela nedůvodnou. Projev svého kolegy označil za nepodložené úvahy. Uvedl také, že proslovem směrem k Pokornému mohl porušit etický kodex. „Nevylučuji, že budou podniknuty další právní kroky,” řekl Málek. Pokorný je často označován za vlivného právníka, který má velmi blízko ke špičkám vládnoucí ČSSD.

Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do Hamburku jezdit nemohou. Nemají dosud potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu.

V současnosti s nimi ČD mohou na německém území jet maximálně 120kilometrovou rychlostí, což ale neumožňuje dodržovat jízdní řád. Dopravce proto vlaky vypravuje se staršími typy lokomotiv, které se ale v Drážďanech přepřahají za německé stroje. Podle smlouvy s německými drahami Deutsche Bahn musí ČD vlastní rychlostní lokomotivy na trať nasadit nejpozději na přelomu roku 2017/2018.