„Už zprovozněno je 42,8 km dálnice D1, momentálně probíhá modernizace na sedmi úsecích o délce 46 km a v roce 2017 může být zahájena oprava ještě dalších dvou úseků D1, a to v délce 22,5 km. Tímto se tedy v letošním roce dostaneme přes polovinu modernizace D1, která by jako celek měla být hotova v roce 2020,” řekl Novinkám mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Zprovozněné úseky:
Úsek 3 (4,6 km) - 29 Hvězdonice - 34 Ostředek
Úsek 5 (7,3 km) - 41 Šternov - 49 Psáře
Úsek 9 (9,6 km) - 66 Loket - 75 Hořice
Úsek 14 (8,5 km) - 104 Větrný Jeníkov - 112 Jihlava
Úsek 21 (9,0 km) - 153 Lhotka - 162 Velká Bíteš
Úsek 25 Ostravčice - Kývalka 3,8
Celkem 42,8 km
Zdroj: ŘSD ČR

Nejvytíženější dálnice v Česku je deset let za svou životností. Kromě výměny povrchu vozovky se také rozšiřuje vozovka z 26,5 na 28 metrů, aby bylo možné při uzavření jedné poloviny dálnice vést dopravu obousměrně v režimu 2+2 po zbylé polovině. Celkem by měla modernizace D1 stát podle odhadů kolem 14 miliard korun.

Modernizace D1

FOTO: ŘSD

Po zimní přestávce obnovilo letos Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) práce už koncem února. Naposledy o víkendu začala modernizace úseku dlouhého 7,2 kilometru mezi Ostředkem a Šternovem na Benešovsku. Cestu mezi Prahou a Brnem řidičům komplikuje série zúžení, v nichž musí omezit rychlost. Postupně zde přibývá radarů, které měří rychlost. [celá zpráva]

Úseky v realizaci
Úsek 4 (7,2 km - 34 Ostředek - 41 Šternov)
Úsek 6 (7,8 km) - 49 Psáře - 56 Soutice
Úsek 10 (6 km) - 75 Hořice - 81 Koberovice
Úsek 15 (6 km) - 112 Jihlava - 119 Velký Beranov
Úsek 18 (7,2 km) - 134 Měřín - 141 V. Meziříčí západ
Úsek 20 (6,3 km) - 146 V. Meziříčí vých. - 153 Lhotka
Úsek 22 (5,5 km) - 162 Velká Bíteš - 168 Devět křížů
celkem v realizaci 46 km
Zdroj: ŘSD ČR

„Uvědomujeme si, že řidiče modernizace zatěžuje a že je nepopulární, ale napravujeme to, že se léta neřešilo. Bolí to, ale musí se to udělat. Čím dříve to budeme mít za sebou, tím lépe,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Dodal přitom, že pokud má být dodržen termín dokončení modernizace do roku 2020, musí opravy probíhat rychleji. Na většině úseků se podle něj pracuje v dvousměnném provozu, kde je to možné, i v noci.