Tunel bude řešit dopravu nejen mezi kontinenty, ale také v Istanbulu, protože zkrátí spojení mezi jeho dvěma částmi (evropskou Kazliçeşme a asijskou Göztepe) ze sta minut na čtvrt hodiny.

Tunel spojuje asijskou a evropskou část Istanbulu.

Tunel spojuje asijskou a evropskou část Istanbulu.

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

Výstavba probíhala od 26. února 2011, trvala tedy bez dvou měsíců pět let. Dvoupatrový tunel vyšel celkem na 1,2 miliardy dolarů (31 miliard korun) a měří 14,5 kilometru. Úsek dlouhý 5,4 kilometru vede pod Bosporskou úžinou.

Maximální povolená rychlost je 80 kilometrů v hodině, v některých částech je snížena na 40. Za průjezd tunelem se bude platit poplatek v přepočtu zhruba sto korun před započtením daně z přidané hodnoty.

V úterý byl v Turecku slavnostně otevřen silniční Euroasijský tunel, který spojí Evropu s Asií.

Tunel zkrátí spojení mezi evropskou Kazliçeşme a asijskou Göztepe ze sta minut na čtvrt hodiny.

FOTO: Emrah Gurel, ČTK/AP

Podle listu Sabah se očekává, že tunel denně využije až sto tisíc vozidel. Ačkoli je v hloubce více než 100 metrů, nebude v něm přerušen mobilní signál.

Evropskou a asijskou část největšího tureckého města v současnosti už spojuje visutý Most mučedníků 15. července, který byl otevřen v říjnu 1973.

V úterý byl v Turecku slavnostně otevřen silniční Euroasijský tunel, který spojí Evropu s Asií.

V úterý byl v Turecku slavnostně otevřen silniční Euroasijský tunel, který spojí Evropu s Asií.

FOTO: Emrah Gurel, ČTK/AP

Své nynější jméno obdržel teprve nedávno na počest padlých během letošního pokusu o vojenský puč v Turecku. Od roku 1988 spojuje Evropu s Asií také Most sultána Mehmeta Fatiha. Od října 2013 je v provozu podmořský železniční tunel projektu Marmaray.