Portugalská firma rozestavěnou silnici opustila na konci října poté, co se její tuzemský partner SDS Exmost dostal do insolvence.

„Tak velká a světoznámá firma si nemůže dovolit opustit stavbu,” řekl Ťok. S majitelem společnosti se dohodl na pokračování výstavby. Podle ministra by se dramaticky neměly měnit podmínky stavby, jako je například celková cena nebo termín dokončení.

Podle Ťoka měla Mota - Engil jedinou podmínku - posunutí jednoho z průběžných kontrolních dní na pozdější termín. V tom je ministerstvo společnosti připravené vyhovět, doplnil ministr. Zásadní je pro jeho úřad definitivní odevzdání hotového díla.

Několik let odkládaná stavba obchvatu Třince začala v roce 2014. Nová komunikace má odlehčit městu zatíženému dopravou. Jde o jednu z hlavních dopravních tepen v Moravskoslezském kraji spojujících Česko s Polskem a Slovenskem. Úsek mezi Oldřichovicemi a Bystřicí je třetí v řadě.

Stavba za pět miliard

Přeložka silnice mezi Oldřichovicemi a Bystřicí má být dlouhá přes šest kilometrů a vznikne na ní 12 mostních staveb a dvě mimoúrovňové křižovatky. Stavba obchvatu by měla stát bez DPH zhruba 4,5 miliardy korun.

Pomoc při vyjednávání ohledně přerušené stavby nabídla dříve mimo jiné starostka Třince Věra Palkovská. V otevřeném dopise vyzvala i okolní starosty a vládního zmocněnce Jiřího Ciencalu, který zastupuje i Moravskoslezský kraj, aby při vyjednávání mezi firmou a českým státem byli nápomocni.