Firma SkyToll, která provozuje slovenský mýtný systém, se proti prodloužení smlouvy státu s Kapschem staví dlouhodobě. Už dříve oznámila, že postup ministerstva dopravy napadne.

KOMENTÁŘE DNE:

Očima Saši Mitrofanova: Stín Akély nad Putinem

Kritizovali ho i zástupci opozice a koaliční ČSSD, a to kvůli tomu, že ministerstvo nezajistilo provoz mýta po skončení letošního roku prostřednictvím otevřené soutěže. Podle předsedy představenstva SkyToll Matěje Okáliho se ministerstvo při podpisu smlouvy s Kapschem dopustilo řady nezákonných kroků.

"Nesplnění zákonných důvodů pro vypsání jednacího řízení bez uveřejnění, porušení zákazu uzavřít smlouvu v tzv. blokační lhůtě, hrubé porušení zákonných pravidel pro vedení jednacího řízení bez uveřejnění, hrubé omezení hospodářské soutěže na daném segmentu trhu a účelový postup při zadávání veřejné zakázky, který odporuje obvyklým zvyklostem," uvedl dnes Okáli.

Ťok: Prodloužení smlouvy otevře cestu k nové soutěži

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prodloužení dosavadní smlouvy podle ministra Dana Ťoka (ANO) otevře cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému.

Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.