„Tento úsek je zatížen enormním počtem stížností, námitek a protestů, které od různých spolků, nevládních organizací a občanských sdružení doputovaly k Evropské komisi,“ upozornil ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Není tedy divu, že úsek Běchovice – D1 byl v tomto týdnu definitivně vyřazen ze seznamu jedenácti prioritních staveb, pro něž Česko žádalo Evropskou komisi o udělení výjimky z posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Stavbu tohoto 12,6 km dlouhého úseku tak nepůjde financovat z evropských peněz.

„Na rozdíl od ostatních deseti staveb, pro něž jsme vyjednali v Bruselu výjimku, nemá úsek 511 Pražského okruhu územní rozhodnutí. To bylo tomuto projektu v minulosti dvakrát zrušeno. V této chvíli není úsek připraven ke stavbě ani projektově,“ uvedl ve Sněmovně Brabec.

Na 10 dalších staveb dá EU 50 miliard

Že Evropská komise považuje úsek 511 Pražského okruhu za problematický, potvrdil Právu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). „Tento úsek nesplňuje kritéria, jež si EK pro udělení výjimek stanovila. Chybí mu územní rozhodnutí, nemá vysoký stupeň rozpracovanosti a neleží na transevropských dopravních trasách,“ vysvětlil.

Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) je dobrou zprávou, že výstavbu dalších deseti prioritních staveb teď po dohodě s EK půjde naopak urychlit. „Balíček těchto deseti staveb je minimálně v rozsahu padesáti miliard korun, které na ně bude možné použít z evropských fondů,“ zdůraznil při čtvrtečních sněmovních interpelacích.

Výstavba Pražského okruhu sice vázne, pokračují ale opravy jeho nejstarších částí. Ve čtvrtek stavbaři z firem Porr, Strabag a SAT dokončili rekonstrukci čtyř kilometrů vozovky mezi Satalicemi a Běchovicemi.

„Rekonstrukce, která si vyžádala 270 miliónů korun, byla zahájena loni v dubnu a podařilo se jí nyní dokončit se čtyřměsíčním předstihem,“ sdělil novinářům generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Kroupa.

Pro běžný provoz byl rekonstruovaný úsek otevřen v pátek ráno.