Na dotaz, co pro českou kamiónovou dopravu bude vystoupení Velké BritánieEU znamenat, Felix odpověděl: „To zatím lze jen těžko odhadnout. Pokud by však Británie zůstala nadále členem celní unie, prakticky nic by se pro nás proti dosavadní praxi nezměnilo. Tím spíše, že vstup na Britské ostrovy je už teď značně komplikovaný.“

Důvodem je migrační vlna, kvůli níž čekají české kamióny ve Francii i několik dnů, než je jim povolen vjezd do Británie.

„Z tohoto hlediska by brexit mohl českým dopravcům paradoxně i prospět. Dá se totiž očekávat, že se migrantům vstup do Velké Británie ještě ztíží. Stane se pro ně méně přitažlivou a budou raději volit jinou trasu. Doprava zboží na ostrovy by se tak značně urychlila,“ domnívá se Felix.

Větším problémem francouzská opatření

Jak mluvčí Česmadu upozornil, výsledek britského referenda teď české dopravce zdaleka nepálí tak jako francouzská ochranářská opatření vůči zahraničním řidičům kamiónů, která mají vstoupit v platnost již od 1. července.

„To pro nás bude obrovská překážka, větší než celý brexit,“ prohlásil Felix.
Od 1. července má mít totiž řidič, vezoucí zboží nebo lidi do Francie, nárok nejen na francouzskou minimální mzdu, ale i na další tamější sociální ustanovení, týkající se pracovní doby a odpočinku, práce přesčas, ochrany zdraví při práci a rovnosti pohlaví.

Protestní dopis

Pod záminkou boje proti sociálnímu dumpingu chce Francie fakticky zavřít své hranice pro zahraniční dopravce a podobný postup chystá i Německo.

Český ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) proto 7. června předal eurokomisařce pro dopravu Violetě Bulcové společný protestní dopis jedenácti členských zemí EU proti těmto ochranářským opatřením.

„Zatím však nemáme žádné zprávy, že by to Francii od jejího úmyslu odradilo,“ sdělil Právu Felix.