U roll-outu byl i ruský premiér Dmitrij Medvěděv. „MC-21 je nový důkaz schopností Ruska vytvářet letadla, která posunou vpřed naši leteckou výrobu a umožní nám soutěžit s dalšími zeměmi. Jen velmi málo národů má letecký průmysl. Ty jsou v nejvyšší lize a my z ní nesmíme vypadnout.“

Stroj ale není zcela novou konstrukcí, jde o nikdy nerealizovaný Jakovlev Jak-242. Nakonec se ale rozhodlo, že letoun neponese označení Jak.

Podobně jako západní stroje by měl hojně využívat i kompozitní materiály (zhruba až ze 45 procent) a titanové slitiny, což by mělo snížit váhu i spotřebu.

Původně se předpokládalo, že ruský stroj bude úspornější než Airbusy A320Boeingy 737, jenže u těch se mezitím objevily nové verze s nižší spotřebou paliva.

Ruský premiér Dmitrij Medvěděv představuje Irkut MC-21-300

Ruský premiér Dmitrij Medvěděv představuje Irkut MC-21-300

FOTO: Alexander Astafyev, ČTK/AP

Řada vybavení je ale západní, což se týká zejména avioniky, přístrojů a řídících systémů.

Pro letoun byl také vyvinut nový ruský motor PD-14. „Začneme dodávat letadlo s motory PD-19 od roku 2019,“ řekl TASSu ředitel výrobce motorů UEC Jurij Slusar.

První MC-21 ale budou vybavené americkými motory Pratt&Whitney PW1400G. Podle analýzy společnosti Leeham jsou ale méně úsporné.

Stroj by ale mohl zaujmout o malinko vyšší průměrnou rychlostí letu a širším trupem s širší uličkou, která usnadní vystupování.

Letadlo ve třech verzích pro 150 až 211 cestujících je určeno pro krátké a střední tratě do 6000 km. U ruských aerolinek by mělo nahradit letité Tupolevy Tu-154, Tu- 204/214 a Tu-134 i západní stroje, které je vystřídaly.

První kusy pro Aeroflot

Výrobce zatím registruje objednávky na 175 letadel. První dostane koncem roku 2018 Aeroflot, který si jich objednal padesát. Rusko míní přispět i na propagaci letadla, aby ho dostalo na mezinárodní trhy.

Ilustrační foto

Airbus A320 na archivním snímku

FOTO: Ondřej Kořínek, Novinky

„Měli bychom využít všech zkušeností, jak pozitivních, tak negativních, které jsme získali se strojem Suchoj Superjet 100. To zahrnuje i státní podporu,“ řekl Slusar.

Superjet se ale příliš neprosadil. Suchoj eviduje objednávky na 350 strojů, z nichž bylo dodáno 60. Většina zájemců byla z Ruska, výjimkami jsou mexický Interjet a indonéská Sky Aviaton.

Tvrdá konkurence 

Irkut bude čelit ještě silnější konkurenci. Kromě výše zmiňovaných západních strojů ve stejné kategorii, které doplňuje v nejmenší variantě ještě Bombardier CS300, do ní míří ještě Číňané se svým Comacem C919.

Ten má poprvé vzlétnout v příštím roce. Firma na C919 už prý získala 517 objednávek. Důvodem zájmu je nižší cena.

Boeing 737 MAX při přistání v Seattlu

Boeing 737 MAX

FOTO: Jason Redmond, Reuters

Jeden Boeing 737 MAX 8 vyjde na 93 miliónů dolarů a Airbus A320 dle verze na sedmdesát až sto dvacet miliónů dolarů. Při dodání 380 kusů by měla cena C919 činit asi 70 miliónů dolarů (1,7 miliardy Kč). Stejnou cenu bude mít i ruský stroj, uvedl ruský web Sputnik.