„Insolvenční správce konečně souhlasil s odvozem nafty. Její vlastnictví nám ale neuznal a vyhradil si možnost domáhat se uznání vlastnictví soudní cestou,” řekl Švagr.

KOMENTÁŘ DNE:
 Merkelová je lídr unie - i pro odpůrce - Protesty, které se odehrály během návštěvy německé kancléřky v Česku, analyzuje Jiří Pehe. Čtěte zde >>
 Zůstane Kurdům černý Petr? - Nad situací Kurdů, kteří bojují proti Islámskému státu a snaží se o vytvoření vlastního státu, se zamýšlí Alex Švamberk. Čtěte zde >>

Možnost odvézt naftu z Bavorska je důležitá proto, že pokud by se mělo čekat i několik let na rozhodnutí soudů, mohla by mezitím ztratit na kvalitě.

Věc má ale háček. Správce totiž stanovil termín odvozu do 30. dubna. Tento termín je podle šéfa SSHR nesmyslný. „Už při minulých jednáních totiž (insolvenční správce) přiznal, že odvoz nafty zabere 6 až 8 měsíců.“

Rozbitá vlečka

Odvoz není možné stihnout i proto, že je rozbitá železniční vlečka vedoucí několik kilometrů z předměstí Mnichova do areálu firmy, upřesnil Novinkám mluvčí SSHR Jakub Linka. Možností je využít místo vlaků cisterny na nákladních vozech, které ale mají menší kapacitu a muselo by jich být značné množství.

Nafta, kterou má Česko uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu. Jedná se o desítky miliónů litrů.

„Je to náznak dobré zprávy, ale skutečně dobrá zpráva to bude až ve chvíli, kdy bude nafta na území naší republiky,” řekl ČTK ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Dva a půl tisíce cisteren

Na odpoledním Žofínském fóru Mládek novinářům řekl, že termín odvozu české nafty z Německa je nesmyslný a umělý. Podle něj třeba vyjednat harmonogram, který bude realistický.

"Osobně si myslím, že optimální by bylo, kdyby byly na převoz použity obě cesty, to jest jak vlaky, tak kamióny. Je to ale odpovědnost SSHR," podotkl.

Švagr doplnil, že pokud by byly k převozu využity autocisterny, bylo by jich pro transport nafty třeba kolem 2500. O tom, zda jsou takové vozy k dispozici, spekulovat nechtěl.

Trestní oznámení

S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014.

Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR kromě podmínečného přihlášení nafty přihlásila i pohledávky za dalších 300 miliónů korun. Uvedla, že v této sumě jsou například neuhrazené faktury, smluvní pokuty, penále a náklady na právní služby.

Až dalších 300 miliónů korun pak podle zdroje ČTK při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi tak celkem nárokují až 1,8 miliardy korun.

V prosinci loňského roku podala SSHR v Německu v kauze trestní oznámení na neznámého pachatele. Švagr to tehdy odůvodnil tím, že existuje podezření na spáchání trestného činu podvodu a trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku. Z měření, které provedli předloni v prosinci němečtí celníci, vyplývá, že ve skladu v Kraillingu schází 6,3 miliónu litrů paliva proti správnému evidenčnímu stavu.

Od vyhlášení insolvence společnosti jsou zásobníky s naftou zaplombované. Podle aktuálního vyjádření SSHR má Česko nyní zásoby ropy a ropných produktů typu nafty či leteckého petroleje zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů.