ČTÚ v průběhu listopadu analyzoval smluvní dokumentaci všech tří síťových mobilních operátorů a největšího kabelového operátora UPC. Smlouvy hodnotil pomocí 12 kritérií, kterým přiděloval barvy jako na semaforu. Úřad hodnocení zveřejnil na svém webu.

Mezi kritérii je například struktura smluv, možnost vyzkoušení služby, automatické prodlužování, smluvní pokuty nebo způsob reklamace.

Všichni operátoři podle hodnocení propadli u automatického prodlužování smluv a jednostranné změny smlouvy a způsobu vyrozumění o této změně. Nejvíce červených za neférová ustanovení dostal Vodafone, nejvíce zelených za plnění podmínek zákona i doporučení ČTÚ má T-Mobile.

Marketingová aktivita

"Asociace provozovatelů mobilních sítí nesouhlasí s hodnocením operátorů formou Spotřebitelského semaforu, který dnes ČTÚ zveřejnil, a považuje tuto formu hodnocení a způsob komunikace za aktivitu, která ČTÚ nepřísluší. Spotřebitelský semafor navíc zahrnuje jenom čtyři operátory, přesto že na českém trhu působí operátorů stovky," reagovala asociace v tiskové zprávě.

Spotřebitelský semafor - jak ČTÚ hodnotí férovost operátorů

Spotřebitelský semafor - jak ČTÚ hodnotí férovost operátorů

FOTO: ČTÚ

Spotřebitelský semafor považuje asociace za marketingovou aktivitu ČTÚ, která probíhá mimo rámec zákona a vyvolává otázky o nezávislosti regulátora. Hodnocení je podle ní podobně absurdní, jako kdyby například ČNB vedle regulace navíc známkovala banky nebo kdyby policie známkovala řidiče za hloubku dezénu pneumatik či neestetický polep karosérie, přestože obojí vyhovuje zákonné normě.

„Uvítali bychom, kdyby se ČTÚ namísto těchto hodnocení raději zaměřil na podstatnější případy zapadající do předmětu jeho činnosti, například rozhodování sporů, které Úřad dlouhodobě neřeší a operátorům tak způsobuje škody nejen procesní, ale i finanční,” dodala asociace.

Úřad uvedl, že stejnému hodnocení podrobí i další telekomunikační firmy působící na českém trhu.