Úřady prý chtějí zabránit, aby se na švýcarské silnice dostaly další vozy s naftovými motory, u kterých se používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Opatření by se mělo dotknout asi 180 tisíc kusů dosud neprodaných modelů značek Škoda, Volkswagen, Audi a Seat roků výroby 2009 až 2014 vybavených naftovými motory 1,2TDI, 1,6TDI a 2.0TDI s emisní normou Euro 5. Nařízení se nijak netýká již prodaných vozů, řidiči je tak smí nadále užívat bez omezení.

Mluvčí mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Jozef Baláž pouze sdělil, že všechny aktuálně vyráběné vozy Škoda, nabízené v Evropské unii a také ve Švýcarsku, jsou vybaveny motory, které odpovídají požadavkům normy Euro 6. "Splňují veškeré zákonné požadavky a předpisy v oblasti životního prostředí," dodal.

Personální zemětřesení

Skandál vypukl minulý týden, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u téměř půl milionu vozů VW a Audi s naftovými motory, které se za posledních sedm let v USA prodaly, používal klamavý software.

Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard Kč). Aféru tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

Kvůli skandálu z čela největšího světového prodejce automobilů ve středu odstoupil Martin Winterkorn. V pátek ho nahradil Matthias Müller, dosavadní šéf dceřiné společnosti Porsche. Změny se dotkly i české součásti Škoda Auto. Její dosavadní šéf Winfried Vahland od listopadu povede aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku a v čele mladoboleslavského podniku jej nahradí Bernhard Maier.