CNN ve článku píše, že Američané by se brzy mohli dočkat „moderních a rychlých vlaků, jako mají v Evropě”. Leo Express prý plánuje už v roce 2017 nasadit první spoje v oblasti New Yorku, Chicaga a San Franciska.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Klíčem k úspěchu mělo být použití lehčích (a proto rychlejších a úspornějších) hliníkových vlaků, které jsou v Evropě běžné, ale v USA byly prakticky zakázané kvůli obavám, že by neobstály při srážce s nákladním vlakem. CNN uvádí, že se tato pravidla nyní uvolňují a že podle Novotného s provozem jeho vlaků souhlasily úřady a jednal i o poplatku za pronájem kolejí.

„V současné době žádný plán provozovat vlaky v USA nemáme,“ řekla Novinkám mluvčí Leo Expressu Petra Valentová. „V různých zemích světa se bavíme o tržním modelu železnice, o výhodách vstupu konkurence, bylo to jen v obecné rovině,“ dodala mluvčí.

Leoš Novotný se podle ní začátkem roku účastnil v USA konference, kde mluvil o liberalizaci železničního trhu. Zpráva na CNN podle mluvčí firmy vznikla posunutím významu květnového telefonického rozhovoru.

Doma se soudí s Českými drahami

„Americká železnice je ještě méně efektivní než ty evropské,“ cituje Novotného CNN s dodatkem, že železniční trh v USA, kterému dominuje vládou dotovaný přepravce Amtrak, je podle něj zralý na změnu.

Zmíněné dva roky času (rok 2017) Novotný podle mluvčí uvedl jako minimální čas na přípravu případného vstupu na jakýkoli nový trh, například kvůli potřebným úpravám vlaků nebo výrobě zcela nových.

CNN v textu Leo Express líčí jako mladou, ale v Evropě úspěšnou firmu, která jezdí do 30 měst v Česku, Polsku a na Slovensku a povedlo se jí získat od investorů včetně Credit Suisse 50 miliónů dolarů (1,2 miliardy korun).

V tuzemsku nicméně firma své černé vlaky zatím provozuje se ztrátou, ze které viní údajně podnákladové ceny Českých drah na trati Praha–Ostrava. S ČD proto podobně jako další soukromý železniční dopravce RegioJet Radima Jančury vede arbitráž. [celá zpráva]