Hlavní obsah

Do USA se s vlaky nechystáme, popřel Leo Express zprávu CNN

Novinky, tov

Soukromý železniční dopravce Leo Express vyvrátil informace o chystané expanzi do Spojených států. Zprávu, že se tato česká firma chystá od roku 2017 konkurovat dotované americké železniční společnosti Amtrak lehkými vlaky „evropského typu“, zveřejnila s odkazem na šéfa Leo Expressu Leoše Novotného americká CNN.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Souprava společnosti Leo Express

Článek

CNN ve článku píše, že Američané by se brzy mohli dočkat „moderních a rychlých vlaků, jako mají v Evropě”. Leo Express prý plánuje už v roce 2017 nasadit první spoje v oblasti New Yorku, Chicaga a San Franciska.

Klíčem k úspěchu mělo být použití lehčích (a proto rychlejších a úspornějších) hliníkových vlaků, které jsou v Evropě běžné, ale v USA byly prakticky zakázané kvůli obavám, že by neobstály při srážce s nákladním vlakem. CNN uvádí, že se tato pravidla nyní uvolňují a že podle Novotného s provozem jeho vlaků souhlasily úřady a jednal i o poplatku za pronájem kolejí.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„V současné době žádný plán provozovat vlaky v USA nemáme,“ řekla Novinkám mluvčí Leo Expressu Petra Valentová. „V různých zemích světa se bavíme o tržním modelu železnice, o výhodách vstupu konkurence, bylo to jen v obecné rovině,“ dodala mluvčí.

Leoš Novotný se podle ní začátkem roku účastnil v USA konference, kde mluvil o liberalizaci železničního trhu. Zpráva na CNN podle mluvčí firmy vznikla posunutím významu květnového telefonického rozhovoru.

Doma se soudí s Českými drahami

„Americká železnice je ještě méně efektivní než ty evropské,“ cituje Novotného CNN s dodatkem, že železniční trh v USA, kterému dominuje vládou dotovaný přepravce Amtrak, je podle něj zralý na změnu.

Zmíněné dva roky času (rok 2017) Novotný podle mluvčí uvedl jako minimální čas na přípravu případného vstupu na jakýkoli nový trh, například kvůli potřebným úpravám vlaků nebo výrobě zcela nových.

CNN v textu Leo Express líčí jako mladou, ale v Evropě úspěšnou firmu, která jezdí do 30 měst v Česku, Polsku a na Slovensku a povedlo se jí získat od investorů včetně Credit Suisse 50 miliónů dolarů (1,2 miliardy korun).

V tuzemsku nicméně firma své černé vlaky zatím provozuje se ztrátou, ze které viní údajně podnákladové ceny Českých drah na trati Praha–Ostrava. S ČD proto podobně jako další soukromý železniční dopravce RegioJet Radima Jančury vede arbitráž. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám