Hlavní obsah

Soukromí dopravci žalují České dráhy za údajné predátorské ceny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Společnost RegioJet se v srpnu připojí k žalobě Leo Expressu, který požaduje po Českých drahách náhradu ušlého zisku ve výši 418 miliónů korun. Konkurenci vadí, že ji České dráhy na trati Praha - Ostrava údajně vytlačují cenami nižšími, než činí náklady.

Foto: archiv Pravo, Právo

Souprava železničního dopravce Regio Jet

Článek

Regio Jet ze skupiny Student Agency nyní dokončuje posudky, které k žalobě připojí, řekl majitel firmy Radim Jančura.

Ve středu státního dopravce o náhradu škody zažaloval druhý ze soukromníků na trase Praha - Ostrava, společnost Leo Express (LE). Dráhy po nástupu konkurence na trať výrazně snížily ceny, čímž dorovnaly ceny konkurence. Nové ceny jízdenek ČD jsou ale pod náklady, čímž poškozují konkurenci, uvedl Leo Express. [celá zpráva]

Do vstupu RegioJetu byly expresy Českých drah dotovány, a jsou tedy k dispozici výkazy s náklady, které státní dopravce odevzdával ministerstvu dopravy, uvedl Jančura. Na základě těchto čísel se dají náklady Českých drah i v následných letech snadno dopočítat.

"Pokud chtějí (ČD) tvrdit, že to, co vykazovaly vůči státu dříve, bylo špatně, tak jde o dotační podvod. Budou si tedy muset rozmyslet, která forma trestného činu je pro ně lepší, zda dotační podvod, nebo obyčejné zneužití dominantního postavení," dodal Jančura.

Dokazování nebude lehké

Podle specialistky na soutěžní právo Jitky Linhartové ale nebude dokazování případného zneužití dominantního postavení jednoduchá záležitost a může se táhnout řadu měsíců. Dráhy se podle ní mohou například pokusit zpochybnit své dominantní postavení na trase. Při vymezování trhu tak mohou poukazovat na to, že mezi Prahou a Ostravou je možné cestovat autobusy, letecky, nebo automobily. To je mimochodem i argument, který použil právě Jančura při obhajobě Student Agency při podobném sporu o zneužití dominantního postavení v autobusové dopravě na lince mezi Prahou a Brnem.

Nyní ale uznává, že osobní vozidla není možné jako konkurenční dopravní prostředek považovat. Auta sice hromadné dopravě ubírají cestující, neúčastní se ale konkurenční soutěže o zákazníky, uvedl Jančura. Podobně i ostatní typy dopravy není možné považovat za adekvátní konkurenci. Letecké spojení je výrazně dražší a cílí na jiný typ zákazníků. Autobusová doprava má výrazně minoritní postavení, spojů je jen minimum a délka jízdy je příliš dlouhá na to, aby mohl být autobus náhradou pro celou délku trasy.

Leo Express žádá 418 miliónů

Leo Express po Českých drahách požaduje náhradu škody 418 miliónů korun. Podle dopravce, který nejnižší cenu jízdenek stanovil na 134 korun, by reálné ceny spojů Českých drah měly začínat na 380 korunách v případě rychlíků a 1190 korun u pendolin.

Tuzemský právní řád podnákladové ceny řeší pouze u dominantního hráče na trhu. Ostatní využívat predátorské ceny mohou, legislativa neurčuje ani jak dlouho mohou nové společnosti těchto praktik při budování svého postavení na trhu využívat, dodala Linhartová.

Kvůli nízkým cenám oba soukromí dopravci na trase mezi Prahou a Ostravou prodělávají. České dráhy, které vloni prohloubily ztrátu na téměř dvě miliardy korun, hospodaření na jednotlivých linkách nezveřejňují.

Reklama

Související témata:

Související články

Dráhy nasadí modernizované rychlíky

České dráhy v létě přesunou na trasu z Prahy přes Plzeň do Chebu víc než deset klimatizovaných vagónů z mezistátních vlaků EuroCity, které jezdily do Rakouska....

Výběr článků

Načítám