„V první fázi chceme vyrábět bateriové celky pro automobilový průmysl, domácnosti, zálohové zdroje, vyrovnávací baterie pro solární elektrárny a úložiště energie. Výroba se plánuje na příští rok,“ řekl Novinkám Procházka. O investici na rozjezd výroby nyní jedná se strategickým investorem.

Bateriové systémy pro domácnosti začne letos v létě v USA prodávat americká automobilka Tesla Motors. Začátkem května to oznámil její šéf Elon Musk. Baterie budou sloužit mimo jiné k uskladnění energie ze solárních elektráren a také jako záloha pro případ výpadků elektrické energie.

Systém se nazývá Powerwall. Tesla chce jednotku s kapacitou sedmi kilowatthodin prodávat za 3000 dolarů (73 000 korun) a desetikilowatthodinovou verzi o 500 dolarů dráž - v přepočtu za zhruba 85 500 korun. Někteří experti podle webu CNN nedávají bateriím za takovou cenu šanci na úspěch, podle jiných může jít po průlomový produkt.

Baterie pro domácnosti od firmy Tesla

Baterie pro domácnosti od firmy Tesla

FOTO: Patrick T. Fallon, Reuters

„Právě jsem se vrátil z Rena, kde Tesla s Panasonikem staví továrnu na baterky a kde je také Altair Nano, kde vyrábí velké baterie, jejichž technologie stoji na mém patentu a na které jezdí například elektrobusy Škoda,“ řekl Novinkám Procházka. Právě v této firmě v americkém státě Nevada několik roků pracoval na vývoji pokročilých materiálů pro velké baterie, které se dají vybíjet a nabíjet v řádu sekund. Využívají se pro stabilizaci elektrické sítě, například výkyvů větrných elektráren.

Po návratu do Česka v roce 2005 se nejdříve věnoval jiným projektům, hlavně nátěrům, které se díky nepatrným částečkám titanu na denním světle samy čistí.  Před několika lety se k vývoji baterií vrátil.  Technologie firmy HE3DA kombinuje běžné materiály jako lithium, hliník či měď s keramickými oxidy a dalšími aktivními materiály.

Na začátku plánují v ČR vyrábět baterie s kapacitou 1 kWh, 5 - 10 kWh, 100 kWh a 1 MWh. Pro představu, kapacita jedné kilowatthodiny odpovídá zhruba hodině vysávání nebo jednomu vyprání v pračce. Akumulátory elektromobilůe mají kapacitu desítek až stovky kilowatthodin, velké baterie o výkonu 1 MWh pohánějí tramvaje či vozy metra, například v Berlíně.

V českých podmínkách by domácí baterie v budoucnu mohly sloužit k ukládání elektřiny vedle solárních panelů i z větrných nebo malých vodních zdrojů.