"Aktuálně u nás existuje 169 nákupních parků a zabírají plochu přes 800 tisíc metrů čtverečních. Z toho asi 750 tisíc metrů čtverečních je dnes obsazených a 54 tisíc metrů čtverečních je volných k pronájmu,“ řekl Jiří Kristek, vedoucí oddělení pronájmu nákupních parků v Cushman & Wakefield.

Po třech až čtyřech letech stagnace podle něj dochází k oživení trhu. Zájem je hlavně o menší města s dobrou spádovou oblastí, jako je například Brandýs nad Labem. „Developeři je preferují oproti velkým městům, protože je tam menší konkurence, což je pro obchodníky zajímavější,“ dodal Kristek. Podle něj se mění zvyklosti zákazníků, kteří už ani za velkými nákupy nechtějí dojíždět moc daleko.

Loni v Česku přibylo 12 nákupních parků, o rok dříve šest. Letos sice developeři plánují dokončit 33 dalších, reálně však podle C&W stihnou zhruba třetinu. Zbytek tak bude nejspíš dokončen až v roce 2016, kdy už je nyní v plánu dokončení 27 dalších nových nákupních parků.

Například v zmíněném Brandýse staví nové obchody britské Tesco. To se přitom kvůli poklesu tržeb snaží šetřit a jiné prodejny naopak zavírá.

V Brně a Ostravě nové nákupní parky nechystají

Expanze do menších měst je spojena se zmenšováním nákupních parků i jednotlivých obchodů. Průměrná plocha nákupního parku postaveného v roce 2013 byla 3855 metrů čtverečních, průměrná obchodní jednotka měla 723 metrů čtverečních. Loni se nový nákupní park zmenšil na průměrných 2930 metrů čtverečních a obchody v něm měly průměrně 606 metrů čtverečních.

V Brně ani Ostravě žádné nové nákupní parky v tuto chvíli neplánují. Výjimkou mezi největšími městy zůstává Praha, kde jich má vyrůst šest - budou v nich sídlit například další obchody Kaufland, Globus nebo Asko.

Celková plocha nákupních parků podle studie na konci loňského roku vzrostla na 815 204 metrů čtverečních z předloňských 775 884 metrů čtverečních. Dalších 2,5 miliónu metrů maloobchodní plochy je v 115 obchodních centrech. Plochu obchodů v centrech měst C&W odhaduje na 220 tisíc metrů čtverečních.

C&W za nákupní park považuje centrum, které je větší než 2000 metrů čtverečních a má minimálně čtyři až pět obchodních jednotek v rámci jednoho objektu. Naproti tomu obchodní centrum je podle mezinárodních standardů větší než 5000 metrů čtverečních a jeho součástí je minimálně deset obchodních jednotek.