„Já se domnívám, že při dobré vůli všech dodavatelů... je možné, aby se tunel do zkušebního provozu dostal ještě letos,“ uvedla Krnáčová s tím, že je to i v zájmu zúčastněných firem. Podle primátorky si zahrávají se svým jménem a zejména Metrostav by měl mít zájem na jeho zprovoznění.

„My jsme se snažili od dodavatelů získat termín,“ řekla Krnáčová a uvedla, že problém má dvě roviny: „První část je, jak nejrychleji identifikovat chyby, aby se mohl spustit (tunel) do zkušebního provozu.“

Problémem jsou nyní kabely, protože neodpovídají stupni vlhkosti v tunelu. „Výměna je v harmonogramu ČKD Praha DIZ. Čekáme na znalecký posudek, zda by se měly měnit všechny,“ uvedla k výměně kabelů primátorka. ČKD chce výměnu všech kabelů.

Kabely se měnily už v roce 2013

Kabely poškozené přívalovými dešti se měnily už v roce 2013, stálo to 22 miliónů korun. „Ještě za primátorování Svobody se vědělo,  že to je vlhký tunel, ne suchý tunel,” uvedl Hudeček a dodal, že po povodňové události se vyměňovaly kabely. Jednalo se však o výměnu v řádech kusů.

Kvůli tomu nemíní ani vyměňovat stavební dozor: „Já řeším co nejrychlejší otevření tunelu Blanka, takže je logické ponechat IDS, ale aby pracovalo jako stavební dozor.“ Společnost IDS nedostávala v posledních letech peníze. Podle jejího předchůdce Tomáše Hudečka se ukázalo už dříve, že tato firma na úkol nestačí, je příliš malá.

Krnáčová už další peníze platit nechce

„Druhý příběh je, kdo může za to zpoždění, kdo může za to, že má čtyřleté zpoždění a něco se neustále platí,“ dodala Krnáčová, která už nechce platit dodavatelům žádné peníze.

„Praha dál už platit nebude, protože má bankovní záruky a zádržné, nevyplatili jsme všechno. Je tam signifikantní suma, abychom mohli jednat s dodavateli, a tlačit je k tomu, aby se dal tunel uvést do zkušebního provozu, uvedla Krnáčová a dodala: „Rozhodně to nebudou nějaké těžké peníze. Odmítám, aby si z toho město kdokoli dál dělat dojnou krávu.“

„Město už nemůže vynakládat další prostředky na to, aby se ten nejdražší tunel v historii lidstva uvedl do provozu,“ dodala ještě s tím, že jde o výjimečnou stavbu: „Bylo mi řečeno, že z technického hlediska ve Střední Evropě takový tunel není.

Krnáčová otevřeně přiznala, že situace je složitá: „Jednání s ČKD DIZ mě rozrušilo.“