Jako dráždivý červený hadr působí na zaměstnance zkratka HPO (High Performance Organization – Vysoce výkonná společnost, pozn. red.) – projekt v rámci automobilky, který hledá úspory a snaží se optimalizovat veškeré dění a udržet firmu konkurenceschopnou.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Ne všechno, co z projektu vzejde, má u lidí dobrý ohlas. Úspory se mají dotknout různých pozic od dělníků po různé stupně manažerů, jichž je v automobilce přespříliš. Automobilka se snaží některé činnosti předávat externím firmám a hledá další možnosti úspor.

Lidé se bojí o místa

„To, že se nemusí všechno tisknout barevně a může se používat papír i z druhé strany, vymyslí každý, na to se nemusí platit auditorské firmy. Kolik takové analýzy stojí, to se ale tutlá. Chlubí se jen tím, jaký tady bude kariérní postup, a přitom chtějí lidi dát externím firmám,“ zlobil se jeden z pracovníků nářaďovny, kde je nyní 1 170 lidí. Právě tam by se podle odborů měl snižovat počet pracovních míst, v první vlně o 48, v další vlně o 50 lidí.

„Za zdejší lidi, kteří jdou do důchodu, nechtějí nabírat nové, ale budou na jejich místa přesunovat lidi z míst, která chtějí zrušit. Je to všechno jen neoficiální, ale má se rušit zásadní část nářaďovny, brusírna. Bez nabroušeného nářadí se tady nic neudělá. Prý to má dělat nějaká firma z Moravy. Připadá mi to nesmyslné, když se firma na jedné straně pyšní precizní nářaďovnou, že je srdcem automobilky, a na druhé straně ji chce rozprášit,“ divil se tamní zaměstnanec.

„Všichni si uvědomujeme, že to musíme zarazit hned, než se to rozjede a skončíme u deklarovaných 550 míst,“ připomněl v týdeníku Odborář další zaměstnanec, Petr Šimáček, výsledek jednoho z auditů, který mluvil o rušení 550 míst, což by byla polovina nářaďovny. Kromě dělníků a techniků v nářaďovně cítí ohrožení i nevýrobní zaměstnanci.  Vedení automobilky si uvědomuje, že systém řízení firmy je příliš složitý a vede přes mnoho stupňů managementu. Řídicích úrovní bylo podle oficiálního časopisu automobilky Škoda Mobil sedm a na jednoho manažera připadalo 4 až 5 podřízených, což je velmi málo. Koncern VW doporučuje 7 až 12 podřízených na jednoho vedoucího.

Firma tvrdí, že propouštět nehodlá

Podle oficiálního vyjádření automobilky se propouštění nechystá. „Stav personálu se proti loňskému roku lehce zvýšil a další nová pracovní místa se vytvářejí. V současné době Škoda Auto celosvětově zaměstnává téměř 25 900 zaměstnanců,“ zaslala Jana Bahníková z tiskového oddělení vyjádření firmy a zmínila například rozvoj závodu v Kvasinách, kde pracuje 3 400 zaměstnanců, nebo přijetí osmi stovek lidí do montáže, svařovny a logistiky v Mladé Boleslavi. Připomněla také existenci Dohody o zaměstnanosti, kterou firma podepsala s odbory.

„Jedná se v rámci ČR o unikátní dokument, který zaručuje pracovní místo pro všechny zaměstnance, kteří jsou ochotní na sobě dále pracovat a rozvíjet své schopnosti a dovednosti. Pro zaměstnance znamená jistotu pracovního místa. Žádné propouštění Škoda Auto neplánuje,“ ujistila firma. Automobilka však připouští předání některých činností externím firmám. „Pokud by došlo k vyčlenění určitých činností, žádný zaměstnanec o pracovní místo nepřijde,“ uvádí se ve vyjádření automobilky.

Automobilka Škoda Auto zaměstnává v ČR přibližně 24 tisíc lidí. Vloni překonala všechny výrobní a prodejní rekordy, když prodala přes 1 milión aut, a v roce 2018 chce překročit hranici 1,5 miliónu.