„Právě tato porušení zákona představovala téměř 60 % všech nedostatků, v dalších téměř 20 % případů zjistili inspektoři zakázané užití nekalých obchodních praktik,” sdělil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Od července do konce září udělila ČOI celkem 75 pokut v hodnotě 5,6 miliónu korun.

„Oznamovací povinnosti obcházejí tím, že tyto akce prezentují jako degustaci nebo ochutnávku, či jako příležitost k výhodnému nákupu potravin, někteří prodávající utajují nejen místo a dobu konání akce, ale také svou identitu, aby se vyhnuli kontrole nebo ji znemožnili,“ řekl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Několik prodávajících přesunulo podle Bezecného místo konání svých akcí přímo do obydlí spotřebitelů. Tím se kontrola ještě více komplikuje. Prodávající má tak volné pole působnosti manipulovat se zákazníkem do té doby, než jej přesvědčí ke koupi. Podvedený člověk pak podepíše smlouvu na zboží, které stojí desetitisíce korun.

Vydávají se za spotřebitelského ombudsmana

Některé podvodné firmy opustily český trh, ale podle Fröhlicha je nahradily společnosti, které jsou mnohem nebezpečnější. Pro důvěřivé seniory přinášejí ještě větší riziko.

„Názorným příkladem je lákání spotřebitelů k účasti na předváděcích prodejních akcích údajným 'spotřebitelským ombudsmanem' pod záminkou pomoci při uplatňování spotřebitelských práv v rámci dříve uzavřených smluv, případně přímo příslibem vrácení přeplatku za zakoupené předražené zboží,” uvedl Fröhlich

Během třech čtvrtletí se k ČOI dostalo celkem 161 stížností od spotřebitelů. Ty se týkaly většinou předváděcích akcí a smluv, jež se na nich uzavřely. V plné třetině ČOI potvrdila porušení právních předpisů. Několikrát se dokonce stalo, že se pořadatele akce nepodařilo dohledat.