Zpoplatnění silnic podle ministra přinese německému rozpočtu 2,5 miliardy eur (68,5 miliardy korun) za čtyřleté volební období.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Platit by mělo na všech silnicích, aby se řidiči nesnažili vyhýbat zpoplatněným úsekům dálnic a rychlostních silnic a nezatěžovali silnice nižších tříd, které nejsou připravené na hustou dopravu.

Při přípravě příslušného zákona chce Dobrindt spolupracovat s Evropskou komisí. Ta dříve kritizovala návrhy na zpoplatnění německých dálnic pro cizince, považovala je za diskriminační.

Ročně se na německých silnicích uskuteční kolem 170 miliónů jízd vozidel, která patří zahraničním majitelům. Také by se měli podíletNěmecký ministr dopravy Alexander Dobrindt

"Navrhuji model infrastrukturního poplatku za užívání německé silniční sítě, který budou odvádět všichni uživatelé," řekl Dobrindt. Pro německé řidiče zavedení poplatku žádnou platbu navíc znamenat nebude. Podle Dobrindtova návrhu by se jim měla o cenu silniční známky snížit výše daně z vlastnictví motorového vozidla. Němečtí motoristé by známku měli dostávat při registrování vozu, v dalších letech by jim měla automaticky chodit poštou.

Desetidenní známka pro turisty

Zahraniční řidiči by podle Dobrindta měli mít možnost objednat si známku přes internet nebo ji koupit na čerpacích stanicích. K dispozici by jim měla být také desetidenní či dvouměsíční známka s pevnou cenou, jejíž výši ale ministr zatím neupřesnil. Cena roční známky by byla proměnlivá a závisela by na tom, jakou ekologickou zátěž provoz auta představuje. Dražší by byly známky pro starší vozy a pro auta s větším objemem motoru.

Podle Dobrindta znamená zpoplatnění německých silnic narovnání nespravedlnosti vůči německým řidičům. "Ročně se na německých silnicích uskuteční kolem 170 miliónů jízd vozidel, která patří zahraničním majitelům. Tito uživatelé by se také měli podílet na investicích do silniční infrastruktury," řekl ministr. Dosud v Německu platila mýtné na dálnicích pouze nákladní auta, pro osobní vozy bylo jejich užívání zdarma.