Oprava povrchu je pak levnější a i rychlejší, podle studie Českého vysokého učení technického (ČVUT) však méně trvanlivá. Současný povrch vozovky, který je v bídném stavu, by se rozbil a na něj by se nanesla silná vrstva asfaltu. Dálnice prý se zvýšením profilu o desítky centimetrů počítá a nebyl by to problém.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Sice to nevydrží, ale je to levnější

Metoda ale podle ČVUT neznamená trvalou opravu dálnice. Za deset až 15 let by se povrch musel znovu opravit.

Úseky, které se nyní upravují, by byly dokončeny stávající metodou, tedy i s odstraněním původního povrchu. Ten se rozbije, odtěží i s podkladovou vrstvou a nahradí cementobetonovým povrchem. Dálnice se současně rozšíří o 75 cm. Tento postup doporučila studie ČVUT.

"U nových úseků, které budou soutěženy v tomto roce, považuji za nutné zvážit a projednat, jakou technologií bude ŘSD při modernizaci postupovat, a to například z časového hlediska. Kompletní změny projektů by totiž znamenaly oddálení modernizace," uvedl ředitel ŘSD Jan Kubiš.

Argumentem pro je cena i čas, fragmentace by vyšla na pět miliard korun, velká investice by se ale jen oddálila. Na opravu by ale zřejmě nebylo možné použít peníze z EU. Nynější metodou očekává ministerstvo dopravy náklady ve výši 15 miliard. Původně se počítalo s 20 miliardami, ale ceny stavebních zakázek klesají.