Podle evropských pravidel z roku 2008 má v roce 2020 z obnovitelných zdrojů pocházet deset procent energie v dopravě, což mělo snižovat skleníkové plyny i závislost na dovozu ropy a plynu.

Před šesti lety se předpokládalo, že těchto deset procent budou tvořit z největší části právě biopaliva, tehdy ovšem ještě bez rozlišení na první či druhou generaci.

Tradiční biopaliva jsou vyráběna z potravinářských plodin, jejich nová generace z alternativních zdrojů, jako jsou mořské řasy či odpadky.

EU se snaží o přechod z tradičních biopaliv k jejich nové generaci především kvůli snaze omezit skleníkové plyny, které vznikají z rostoucího užívání zemědělské půdy k výrobě.

Konečné slovo europoslanců

Europoslanci loni v září schválili návrh, podle něhož mají v roce 2020 pokročilá biopaliva představovat nejméně 2,5 procenta spotřeby. Klasická biopaliva měla podle nich ve stejném roce tvořit šest procent energie spotřebované v osobních a nákladních autech.

Loni v prosinci se ale unijní ministři na svém postoji k věci ještě shodnout nedokázali. O jejich dnešní dohodě bude muset jednat europarlament, nyní už v novém složení.

Proti omezování biopaliv jsou jejich producenti, kteří tvrdí, že povede ke ztrátě pracovních míst. Stejně tak zdůrazňují, že je potřeba rozlišovat mezi bioetanolem, který je z hlediska emisí podle studií relativně výhodný, a bionaftou.