Potíže ukrajinské ekonomiky citelně dopadají na české exportéry. Řada jejich zákazníků má problémy s placením a odkládá objednávky nebo snižuje jejich objem.

„Od menších společností máme již první signály o problémech s placením a odkládáním objednávek,“ potvrzuje mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu Filip Matys.

„Od velkých firem máme spíše informace o zdrženlivosti ukrajinských partnerů v dalších zakázkách, o možném snižování objemu objednávek a napříč celým spektrem oborů roste jejich obava z dalšího vývoje a nestability. Rizikem je i devalvace kurzu hřivny vůči ostatním měnám, kde lze očekávat jako její důsledek zhoršení schopnosti dlužníků splácet jejich úvěry a zdražení nových projektů a dovozového zboží,“ dodává mluvčí.

Problémy zadlužené ukrajinské ekonomiky ještě vyhrotily politické nepokoje na začátku roku a zhoršení vztahů s Ruskem kvůli anexi Krymu. Ukrajina sice již podepsala asociační dohodu s EU, ale než dojde na slíbené zrušení cel a ekonomika se stačí přeorientovat na Západ, bude nějaký čas trvat.

Nepojištěný export

Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) nepředpokládá, že by mohla v brzké době obnovit pojišťování vývozu na Ukrajinu, které přerušila začátkem března.

„Situaci na Ukrajině pečlivě sledujeme a je velmi komplikovaná. Z našeho pohledu je zásadní chování Ukrajinské centrální banky, dokud neuvolní restrikce týkající se vývozu devizových prostředků, není možné o dalším pojišťování exportu uvažovat,“ řekl Novinkám ředitel EGAP Jan Procházka.

„Máme k dispozici detailní informace i od exportérů a především bank, stejně jako od ukrajinských importérů – v současné situaci se o zrušení tohoto dočasného opatření nejen EGAPu, ale všech významných světových úvěrových pojišťoven, nedá uvažovat,“ konstatuje. Jedná se o miliardy korun.

„Současný pojistný limit pro Ukrajinu je zhruba 8 miliard korun, ale zdaleka ho nedosahujeme. Rozjednané obchodní případy dále projednáváme, nicméně platí, že až do odvolání nebudeme uzavírat nové pojistné smlouvy a navyšovat tak pojistnou angažovanost na Ukrajině,“ dodává šéf EGAP s tím, že v případě zásadních změn je představenstvo schopné na situaci reagovat v podstatě okamžitě.

Škoda hlásí pokles odbytu

Slabší odbyt hlásí i největší česká automobilka Škoda Auto. Na ukrajinském trhu prodává Škoda ročně zhruba 14 tisíc vozů, které se montují z dílů vyrobených a dovezených z Česka v partnerském závodě ve městě Solomonovo, které leží nedaleko slovenských hranic.

"Situaci jak v Rusku, tak i na Ukrajině pečlivě sledujeme, zatím je však příliš brzy vyvozovat jakékoliv závěry," řekl Novinkám mluvčí Škodovky Josef Baláž.

"Pokud se bavíme o tržbách, tak v rámci celého roku a tohoto konkrétního trhu jde o stamilióny až miliardy korun, o jaký pokles půjde, zatím nemůžeme odhadovat. Věříme, že se situace co nejdříve vyřeší mírovou cestou, a to jak ve prospěch místního obyvatelstva, tak i lokální ekonomiky," dodal Baláž.

Napříč obory

Situace na Ukrajině se dotýká firem napříč obory. Pozastaveny jsou například solární projekty společnosti Ekotechnik Czech nebo dodávka trolejbusů pro Kyjev od české pobočky francouzské elektrotechnické a strojírenské společnosti Cegelec.

Český byznys na Ukrajině není zanedbatelný. Zatímco před deseti lety vyvezli Češi na Ukrajinu zboží za méně než deset miliard korun, dnes je to třikrát tolik. Ukrajina se tak pro český export stala 19. největším partnerem.