„Jedná se o nadstandardní službu, prodejce si tedy sám stanoví podmínky, zejména dobu pro vrácení či formu výměny. Často není možné například vrácení hotovosti, namísto toho dostane zákazník časově omezenou poukázku na další nákup,“ uvedl vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený.

Informace o podmínkách výměny nebo vrácení by měla být uvedena na účtence či v prodejně. Takový závazek pak musí obchodník dodržet a právo na výměnu či vrácení zboží je v tomto případě soudně vymahatelné.

Původní obal i visačky

K výměně je třeba přinést nepoškozený výrobek, nejlépe nerozbalený či v původním obalu, na oblečení by stále měly být připevněny původní visačky. Důležitý je také doklad o zaplacení, s tím však může být potíž. Pokud dárce účtenku nechce poskytnout nebo o ni obdarovaný raději nepožádá, aby jej neurazil, lze se o výměnu pokusit i bez ní; někteří prodejci zboží přijmou i tak. Nejčastější to bývá u zboží, které prodává jen konkrétní obchod či řetězec.

„Na vrácení dárků, případně výměnu nevhodných dárků, se vztahují stejné podmínky jako na jakékoli jiné zboží zakoupené během roku. Pravidla jsou následující: zákazníkům garantujeme možnost vrátit zboží do 14 dnů při splnění základních podmínek. Těmi jsou například, aby zboží bylo nenošené, nepoškozené a v původním obalu. U oblečení a obuvi musí mít zboží visačku, která je jeho součástí.  Zákazník by si také měl uschovat nákupní doklad popřípadě záruční list, pokud byl součástí výrobku,“ sdělil Právu manažer firemních vztahů společnosti Tesco Jiří Mareček.

Na internetu do 14 dní

Při nákupu na internetu je situace odlišná. Zde totiž právo na odstoupení od smlouvy zaručuje přímo zákon. Lhůta činí 14 dní od převzetí zboží, výhodu zde tedy mají ti, kteří si nechali dárky doručit takřka na poslední chvíli. „Je třeba pamatovat na to, že odstoupení od smlouvy musí být ve čtrnáctidenní lhůtě obchodníkovi doručeno, nestačí je pouze odeslat,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

„Někteří internetoví prodejci tuto lhůtu dokonce prodlužují, doporučujeme proto nahlédnout do obchodních podmínek,“ upřesňuje Zelený. Kromě kupní ceny požadujte také vrácení poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke kupujícímu.