„Je to přirozená reakce, nesouvisí s politickou situací a lidé nemusí mít ani ekonomické vzdělání,“ potvrzuje psycholožka Kateřina Irmanovová.

Prostě se objeví nějaká informace, v tomto případě, že může zdražit benzín, zboží z dovozu, a ihned se sejde rodinná rada, vyberou se úspory a jde se nakupovat. Odkládané nákupy se se slovy „může to výrazně zdražit“ realizují, dodává.

Souvisí to také s tím, že přes všechnu skepsi lidé důvěřují informacím z médií, berou je jako doporučení, naznačení toho, jak by se měli chovat a jak jednat.

Češi jsou zvyklí se zásobit

Podle historiků už země zažila řadu nákupních boomů, obzvláště častých za doby minulé, kdy se do zásoby kupovala káva, benzínem se plnil jakýkoli volný sud či dokonce koupelnová vana.

„I když hospoda není již tím tradičním lidovým parlamentem, kde se hodnotilo a rozebíralo cokoli od změny jízdních řádů po politiku, stále ještě má ve společnosti svoji váhu. Hovory o tom, co zdraží, se stávaly významným tématem od minulého čtvrtka, kdy bankovní rada rozhodla o intervencích proti koruně,“ řekl Právu finanční poradce František Macháček.

„A nutno dodat, nezůstalo jen u hovorů. Jakmile se vrátil muž z hospody, probral získané informace v rodinném kruhu a o víkendu se jelo do obchoďáku,“ dodal.