Hlavní obsah

Coca-Cola po 13 letech přišla o první místo v žebříčku nejcennějších značek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

New York

Společnost Apple obsadila v letošním žebříčku nejcennějších značek, sestavovaném konzultační společností Interbrand, první pozici. Po 13 letech tak přišel o toto ocenění nápojový kolos Coca-Cola, který skončil na třetím místě. Na stříbrnou příčku se vtěsnala další technologická firma Google.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Coca-Cola se v čele držela od roku 2000, kdy se začal tento žebříček zveřejňovat. V první pětce skončily ještě dvě další technologické společnosti, a to IBM a Microsoft.

Interbrand ohodnotil značku Apple na 98,32 miliardy dolarů (zhruba 1,9 biliónu korun). Meziročně hodnota značky stoupla o 28 procent. Ještě v roce 2011 byl přitom výrobce iPhonů a iPadů na osmém místě. Loni však hodnota značky prudce vzrostla, konkrétně o 129 procent.

Foto: ČTK/AP

Apple

Mezi největší skokany se letos zařadily firmy Facebook a Google. Hodnota značky Facebook se zvýšila o 43 procent a posunula se na 52. z 69. příčky. Hodnota druhého Googlu se zvýšila o 34 procent.

První mimo amerických firem je Samsung

Nejvýše postavenou neamerickou značkou je jihokorejský Samsung, který je na osmé příčce. Z evropských značek je nejvýše Mercedes-Benz, který obsadil 11. pozici, za ním je hned další automobilová značka, BMW. K nejhodnotnějším evropským značkám patřila v uplynulých letech Nokia, která ale zaznamenala výrazný propad a letos se její hodnota snížila o 65 procent. Nokia se tak propadla na 57. příčku z loňské 19. pozice.

Nejvíce je v žebříčku automobilových značek, celkem 14. Technologický sektor má v žebříčku 11 značek a dalších pět jsou značky elektroniky. Vysoké zastoupení mají rovněž značky z odvětví finančních služeb.

Seznamu 100 nejhodnotnějších značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 54. Z Evropy je 31 značek, které jsou z Německa, Francie, Velké Británie, Švýcarska, Itálie, Nizozemska, Švédska, Španělska a Finska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a Mexika.

Pořadí deseti nejcennějších světových značek
pořadíznačkahodnota (v mld. dolarů)meziroční změna hodnoty (v %)země původu
1.Apple98,3228USA
2.Google93,2934USA
3.Coca-Cola79,212USA
4.IBM78,814USA
5.Microsoft59,553USA
6.GE46,957USA
7.McDonald’s41,995USA
8.Samsung39,6120Korea
9.Intel37,26-5USA
10.Toyota35,3517Japonsko
Zdroj: Interbrand

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám