Šťáhlavský konkrétně připomněl probíhající rozsáhlou modernizaci železniční stanice Ústí nad Orlicí. „Hovoří se také o rekonstrukci velmi zatíženého úseku Běchovice–Úvaly na okraji Prahy, s jehož rekonstrukcí počítal již stávající jízdní řád,“ vysvětlil mluvčí.

D1 Expressy se mezi Prahou a Brnem rozjely loni v srpnu v souvislosti s chystanou modernizací nejstarší dálniční tuzemské tepny D1. Expressy jezdí dvakrát denně oběma směry, některé dny i třikrát.

Vzhledem k tomu, že vlaky kromě neděle nikde nestaví, jsou v porovnání s ostatními spoji výrazně rychlejší. Expressy, které ČD provozovaly samy, se ale potýkaly s poměrně nízkou obsazeností.

Náhradou budou vlaky EuroCity

České dráhy nicméně nehodlají rezignovat na nabídku alternativní dopravy k cestě autem po dálnici v době jejích uzavírek. „Naši nabídku v roce 2014 ale stavíme především na pravidelných spojích sítě EuroCity,“ sdělil Šťáhlavský.

Vlaky EuroCity jezdí s hodinovým intervalem, jízdní doba je zhruba 2 hodiny a 40 minut. Podle Šťáhlavského tyto vlaky nabízejí srovnatelný komfort s D1 Expressy. Mají klimatizované nové nebo modernizované vozy, restaurační vůz, 1. a 2. třídu, ve většině spojů (kromě maďarských vozů) elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky. Ve většině spojů jsou také místa pro vozíčkáře, cyklisty nebo vyhrazené oddíly pro cestující s dětmi.

Nejspíše v létě 2014 navíc předpokládají ČD také zahájení zkušebního provozu railjetů na vybraných spojích.