Někteří obchodníci tak slibují spojení zahraničního poznávacího zájezdu s koupí kvalitního koberce či atraktivního zlatého šperku. Nákupy v zahraničí ovšem často připomínají drsné scény známé z tuzemských předváděcích akcí.

Jak připomněl Lukáš Zelený z časopisu dTest, přemluvit zákazníky ke koupi v cizině může být snadné. Neznalost prostředí totiž umocňuje jejich zranitelnost.

„Někteří klienti popisovali, že byli ponecháni samotní v továrně na koberce s několika tureckými prodejci, kteří na ně začali vyvíjet enormní tlak. Nemohli kontaktovat nikoho ze svého zájezdu a ve strachu podlehli a zboží zakoupili,“ uvedl Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Pokud se jedná o prodej v rámci zemí Evropské unie, může podvedeným klientům pomáhat právě Evropské spotřebitelské centrum. Mimo země EU je ovšem situace obtížnější. I z toho důvodu prodejci směřují právě mimo země EU, nejčastěji do Turecka.

Ačkoli je například turecké právo na ochranu spotřebitele do určité míry sblížené s předpisy EU, nelze se zcela spolehnout na sjednocenou minimální míru ochrany, zaručenou evropským právem, dodal časopis dTest.