Na konci března ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) ohlásil, že zakázku na výše zmíněné trati přidělí RegioJetu, a to bez výběrového řízení. [celá zpráva]

Souprava, kterou chce RegioJet na trať nasadit.

Souprava, kterou chce RegioJet na trati mezi Olomoucí a Ostravou nasadit.

FOTO: RegioJet

Jak informuje Odborové sdružení železničářů (OSŽ) na svých stránkách, chce si z toho důvodu nechat vypracovat právní analýzu rozhodnutí ministra dopravy a podnikne všechny právní i politické kroky proti tomuto rozhodnutí. „Železnice v České republice není osobním majetkem ministra dopravy, aby s ní mohl takto zacházet,“ uvedl předseda OSŽ Jaroslav Pejša.

„Odbory se postavily proti zaměstnanosti na železnici, v regionu i proti cestujícím a jejich nároku na lepší a levnější služby,“ sdělil Jančura. Odbory podle něj sedí v řídících orgánech ČD a prezentují názory managementu ČD tam, kde si to management nemůže dovolit.

Ani náhodně, ani účelově

„RegioJet nebyl vybrán náhodně, ani účelově. Kdyby nemusela být soutěž zrušena, RegioJet by se v nabídkovém řízení stal vítězem, protože nabídl nejnižší cenu a zároveň splnil požadavky zadavatele,“ uvedl pro Novinky Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Ministerstvo předpokládá vypisování dalších soutěží. „Je v našem zájmu, aby se do nich přihlásilo co nejvíce zájemců, včetně národního dopravce ČD,“ doplnil Neusar.

Proti zaměstnanosti i cestujícím

„Nikde v Evropě si odbory, které zastupují obecně zaměstnance, nedovolí mluvit za management jedné firmy,“ nebral si servítky Jančura s tím, že tímto prohlášením se odbory postavily proti vyšší zaměstnanosti na železnici i proti cestujícím a daňovým poplatníkům a jejich právu na kvalitnější služby.

Podle Jančury dostal RegioJet tuto zakázku poté, co ve výběrovém řízení předložil ministerstvu dopravy výhodnější nabídku ve srovnání s tím, co dnes na trati provozují ČD.

RegioJet by měl provoz na trati z Olomouce do Ostravy zahájit na konci příštího roku. Oprávnění na provoz by měl RegioJet získat na dobu 15 let.