V loňském roce lidé šetřili jak na potravinách, jejichž prodej za celý rok zaznamenal pokles o 2,5 procenta, tak i na pohonných hmotách, kde se jednalo o jednoprocentní pokles. „Pokud někde byla výrazně kladná čísla, tak to bylo u prodejů přes internet, které vzrostly o 8,2 procenta,“ sdělil analytik Jiří Šimek ze společnosti Citfin.

V samotném prosinci skončily tržby v hlubokém meziročním propadu o 5,1 procenta po poklesu o 1,8 prosince v listopadu. „Na výsledek měl vliv zejména fakt, že prosinec měl meziročně o tři pracovní dny méně,“ připomněl analytik Václav Franče z Raiffeisenbank s tím, že po očistění o pracovní dny pak poklesly o 0,4 procenta.

Meziměsíčně po sezónním očištění ale maloobchodní tržby vzrostly o 1,3 procenta. „Je tedy možné, že se v prosinci projevil efekt předzásobení před lednovým zvýšením DPH, se kterým jsme počítali,“ uvedl Franče.

Zlepšení situace nejdřív v druhém pololetí

Podle Pavla Kulhavého ze společnosti PwC Audit se zlepšení ekonomické situace očekává nejdříve v druhém pololetí letošního roku, a spotřebitelé jsou proto stále velmi opatrní a šetří. To podle něj potvrzuje i pokles tržeb v supermarketech, kde lidé realizují většinu největších nákupů před Vánocemi.

„Největším řetězcům se loni nepodařilo ani za celý rok překonat rok 2011. Úsporný režim spotřebitelů je příležitostí zejména pro internetové prodejce, jimž se stále daří nabízet zpravidla nižší cenu než kamenné obchody,“ doplnil Kulhavý.

Podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta nic nenasvědčuje tomu, že by v letošním roce mělo dojít k obratu k lepšímu. Loňský propad tržeb by se měl nepochybně zpomalit, avšak na návrat do černých čísel to rozhodně nevypadá. „Stagnace tržeb je maximum, co mohou maloobchodníci od tohoto roku čekat,“ domnívá se Novák.