"Bude jen na dodavatelích, jestli se nebude pracovat ještě déle, včetně noci. Těch šestnáct hodin je minimální požadavek, jehož dodržování bude kontrolovat námi pověřený pracovník,“ zdůraznil.

Doporučené články

ŘSD tak chce skoncovat s dosud běžnou praxí, že na opravovaných úsecích se často nic neděje, což rozčiluje řidiče. „Pokud v průběhu rekonstrukce D1 zjistíme, že stanovený minimální limit dodavatel nedodržuje, budeme to považovat za závažné porušení smlouvy,“ ujišťuje Čermák.

Rozvržení oprav na D1

Rozvržení oprav na D1

FOTO: ŘSD, Právo-ti

Vyhlášeno je nyní pět tendrů na modernizaci úseků Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava, Lhotka–Velká Bíteš, a Velká Bíteš–Devět křížů. Všech třináct uchazečů, mezi nimiž jsou Eurovia CS, Skanska, Metrostav, Strabag i menší stavební firmy, postoupilo do druhého kola. V něm už bude rozhodovat pouze nabídnutá cena.

„Uzávěrka konečných nabídek je 27. září a o týden později chceme vyhlásit vítěze. S podepsáním smluv počítáme v polovině října. Pokud se nikdo z neúspěšných uchazečů neodvolá a bude přát i počasí, mohly by práce v listopadu skutečně začít,“ je přesvědčen Čermák.

V první etapě jenom čtyři úseky

Celá modernizace 160 kilometrů dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou je rozvržena na pět etap a 21 úseků a potrvá pět až deset let. Stavbaři budou pokládat novou vozovku a na většině míst ji rozšíří v obou směrech o 75 centimetrů. Strhnou a znovu postaví většinu mostů.

„V první etapě se budou rekonstruovat úseky Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš. Stavební povolení již sice máme i na úsek z Velké Bíteše k Devíti křížům, rozhodli jsme se ale respektovat požadavek, aby se současně nepracovalo na dvou sousedících úsecích. Mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži se tedy dálnice bude rekonstruovat až ve druhé etapě, tedy zřejmě v roce 2014,“ sdělil na úterním setkání s novináři Čermák.

ŘSD předpokládá, že celá modernizace D1 si vyžádá až 28 miliard korun, a průměrné náklady na jeden kilometr dosáhnou zhruba 150 miliónů Kč. V tendrech by se ale celkové náklady mohly snížit.

Zkouška trpělivosti

Na rekonstruovaných úsecích se nejvyšší povolená rychlost omezí na 80 kilometrů v hodině, a zvláště při likvidaci a novém osazování dálničních mostů se bude muset dálniční provoz na 15 minut zcela zastavit. Budou se tedy tvořit kolony a jízdní časy se notně prodlouží.

„Pro řidiče to nesporně bude zkouška trpělivosti. Jinak to ovšem nejde, protože dálnice je na řadě míst v katastrofálním stavu. Důležité také je, že její modernizace umožní v budoucnu, zhruba do roku 2050, rozšířit D1 na tři jízdní pruhy v obou směrech,“ vysvětluje Čermák.