Podle Tonyho Webbera, který sedm let pracoval jako ekonom u australské letecké společnosti Qantas a nyní vede vlastní poradenskou firmu, náklady jednotlivým aerolinkám stoupají nejenom kvůli rostoucím cenám paliva, ale i přepravě cestujících "s větší váhou".

"Spotřeba paliva závisí na více okolnostech, ale nejdůležitější je hmotnost letadla. Čím je letoun těžší, tím více paliva musí spálit," uvedl Webber. Jestliže cestující na palubě váží víc, spotřeba paliva stoupá, stejně jako náklady té které letecké společnosti.

"Z tohoto důvodu budou muset společnosti zvednout ceny letenek, aby pokryly tyto dodatečné náklady," je přesvědčen Webber. Podle něj by však nemělo jít o plošný nárůst cen, vždyť jak by k tomu přišli lidé s ideální váhou?

Jde o bezpečnost na palubě

Webber jako příklad uvedl Indonésii, kde některé aerolinky váží před odletem nejenom zavazadla, ale rovněž i cestující. Existují i společnosti, například britská Virgin Atlantic, u kterých musí obézní cestující zaplatit víc, pokud se nevmáčkne na jedno sedadlo.

Stejně tak u Air France by měl cestující zaplatit za druhé místo, pokud se nevejde na to své, jinak nebude vpuštěn z bezpečnostních důvodů na palubu. Souvisí to totiž s řádným zapnutím bezpečnostních pásů.

Jako příklad tohoto nařízení v praxi připomíná Daily Telegraph případ obézního muže, kterému byl loni znemožněn let kanadskou společností Air Transat z londýnského Gatwicku do Toronta, aby spatřil svou umírající tetu. Dotyčný si totiž nemohl dovolit zaplatit 928 liber, aby měl letenku na dvě sedadla.