Hlavní obsah

České dráhy zdraží od neděle jízdné ve vlacích

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Cestování vlakem se už od neděle, kdy začne platit nový jízdní řád Českých drah (ČD), pasažérům prodraží. Obyčejné jízdné totiž bude stát v průměru o pět procent více než dosud.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Vlaková souprava RegioPanter

Článek

„Musíme reagovat na zvýšení daně z přidané hodnoty, k němuž dojde od 1. ledna, i na růst nákladů,“ zdůvodňuje zdražení mluvčí ČD Radek Joklík.

A jak se to konkrétně cestujících dotkne? Při jízdě na vzdálenost 1 až 20 kilometrů zdraží jízdenky o jednu korunu a na delší vzdálenosti z 1,20 na 1,26 Kč/km. Například za cestu z Kolína do Velimi ve druhé vlakové třídě tak zaplatí cestující sedmnáct místo dosavadních šestnácti korun a z Prahy do Ústí nad Labem pojedou za 142 místo 137 korun.

Méně výhodné budou také některé poskytované slevy. Za tzv. Kilometrickou banku budou cestující od 11. prosince platit 2100 korun (plus pět procent) a za roční IN kartu Senior 1090 korun, tedy o desetinu více než nyní.

Poslední šance ušetřit

Cestující však ještě mají až do sobotní půlnoci poslední možnost nakoupit si v předprodeji za dosavadní nižší cenu jízdenky na až šedesát dnů dopředu.

„Pořídit si ještě dnes lidé mohou i celoroční síťovou jízdenku IN 100 pro vlaky ČD se začátkem platnosti třeba až od 7. února a celý příští rok pak budou moci jezdit za současné ceny,“ připomíná prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

S novým jízdním řádem začnou ČD ve svém internetovém e-shopu prodávat další levné jízdenky do zahraničí. Nabídku elektronických sporotiketů Evropa rozšíří o nové destinace v Polsku a zlevní některé nabídky do Německa. „Nově bude například možné cestovat přímými expresními vlaky do Mnichova nebo Norimberku už za 19 eur,“ informoval Joklík.

Rychlíků ubude

Celkem budou ČD od 11. prosince vypravovat denně v průměru 6791 vlaků. Krácení rozsahu vnitrostátní dálkové dopravy se dotkne například tratí z Prahy do Příbrami, Českých Budějovic, Tanvaldu, mezi Bohumínem a Brnem, Šumperkem a Olomoucí, Brnem a Šumperkem či Brnem a Hodonínem.

Naopak dosavadní rozsah regionální vlakové dopravy zůstane ve většině krajů zachován.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám